Laat 19de-eeuws stationsgebouw met stationschefwoning van de lijn Tervuren-Brussel, nu tramlijn 39 (slechts lopend tot Ban-Eik, het verdere tracé tot Tervuren is opgeheven). Gelegen aan een plein met voormalige café.
Haltegebouw van de Belgische Staat, halte type 1893, gebouwd in 1895 (kadastraal geregistreerd in 1897). Van dit type haltegebouw werden er, tot 1914 en in diverse uitvoeringen, zo'n 150 gebouwd. Het café op de hoek werd geregistreerd 1904, hierdoor ontstond een stationsplein, "Place de la gare" vermeld op een kadastrale schets van 1904.
Bakstenen gebouw op breukstenen plint, centraal gedeelte (stationschefwoning) met vier traveeën en twee bouwlagen onder leien zadeldak (nok evenwijdig aan het spoor, dwars op de De Burburelaan). Aan weerszijden van dit centraal gedeelte éénlaagse bijbouw. Lijstgevel getypeerd door gebruik van ander type baksteen en andere kleur mortel om muurbanden te simuleren en voor decoratie van de borstwering van de eerste verdieping. Gevel bekroond door een bakstenen muizentandfries, in de zijpuntgevels een getrapte klimmende baksteenfries. In zijgevels opschrift in blauwe hardstenen plaat "Wezembeek Stockel". Rechthoekige muuropeningen met blauwe hardstenen lateien op lateiconsoles, op de eerste verdieping rondbogige ontlastingsbogen boven verdiept vlak, op gelijkvloers strekse ontlastingsbogen met natuurstenen diamantkopsluitsteen. Houten kroonlijst op dito modillons.
- Kadasterarchief Vlaams-Brabant, Mutatieschetsen Wezembeek-Oppem, Afdeling 2, Sectie D, 1897/12, 1904/4.
- DE BOT H. 2002: Stationsarchitectuur in België, Deel 1 1835-1914, Turnhout, 100-109.