Burgerhuis in eclectische stijl gebouwd naar een ontwerp door de architect Joseph Hertogs uit 1909. Opdrachtgevers waren de broers Charles (Antwerpen, 1870-Antwerpen, 1935) en François Franck (Antwerpen, 1872-Oostende, 1932), vennoten in het meubel- en decoratiebedrijf Franck Frères, dat was opgericht door hun vader Alexander Franck (1839-1905). Sinds 1894 gevestigd aan de Korte Gasthuisstraat, groeide Franck Frères vóór de Eerste Wereldoorlog en tijdens het interbellum uit tot één van de belangrijkste ‘ensembliers’ van Antwerpen, met op het hoogtepunt 150 medewerkers. Het bedrijf legde zich toe op luxueuze interieurs en exclusieve meubels in beperkte oplage, bestemd voor de vermogende burgerij. Zoals hun oudere broer de advocaat, liberaal politicus en gouverneur van de Nationale Bank Louis Franck (Antwerpen, 1869-Wijnegem, 1937), waren Charles en François Franck verzamelaars en promotors van moderne kunst. Zij behoorden in 1905 tot de medeoprichters van de kunstenaarsvereniging Kunst van Heden.
Het ontwerp van de woning behoort tot het latere oeuvre van Hertogs, die vanaf 1894 ook de bedrijfsgebouwen van Franck Frères ontwierp, en is representatief voor zijn streven naar klassieke versobering tijdens het decennium vóór de Eerste Wereldoorlog.
Met een gevelbreedte van drie traveeën, omvat de rijwoning drie bouwlagen en een attiekverdieping. De sobere lijstgevel met een parement van natuursteen, is opgedeeld in een lage sokkel en een door oplopende pilasters gemarkeerde bovenbouw. De klemtoon ligt op de bel-etage, die als bow-window is uitgewerkt. De oorspronkelijke gevelbeëindiging in spiegelboogvorm, met een oculus als enig ornament, werd in 1948 gewijzigd. Het houten vensterschrijnwerk, de smeedijzeren vleugeldeur en venstertralies bleven bewaard, het voortuinhek is verwijderd.
De plattegrond volgt de typologie van de bel-etagewoning, met een centrale traphal over de volledige breedte. Volgens de bouwplannen omvat de begane grond verder de inkom en een spreekkamer aan de straat, en de keuken aan de tuin. De bel- etage is vermoedelijk opgedeeld in een salon en een eetkamer aan beide zijden van de hal.
Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2011: Eclectisch burgerhuis [online], https://id.erfgoed.net/teksten/136019 (geraadpleegd op ).
Nummers 9, 27, 41, 45, 80, 84, 109, 135, 137, 139. Sobere natuurstenen lijstgevels met weinig uitgesproken decoratie verwijzend naar diverse stijlen: art deco (nummers 27, 43, 139 en 84), neo-Lodewijk XV (nummer 109) en neo-Lodewijk XVI (nummers 137, 80). Opvallend zijn de gevelbrede (overwegend gebogen) erkers op tweede bouwlaag met meestal bekronende ijzeren balkonleuning op derde bouwlaag. Diverse muuropeningen. Fraaie ijzeren deuren; nummers 9, 27 en 43 met garagepoorten op begane grond, nummer 135 naar ontwerp van R. Ceurvorst (inscriptie) met recentere rechthoekige garagepoort in kelderverdieping, nummer 84 naar ontwerp van F. De Mont (circa 1910). IJzeren afsluitingen.
Bron: PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. 1989: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nc, Brussel - Turnhout.
Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Steyaert R. 1989: Burgerhuizen [online], https://id.erfgoed.net/teksten/136091 (geraadpleegd op ).