Teksten van Herenhuis in beaux-artsstijl

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/212832

Herenhuis in beaux-artsstijl ()

Herenhuis in beaux-artsstijl gebouwd in opdracht van John Aulit, naar een ontwerp van architect Emile Vereecken uit 1913. Het hotel behoort tot de weinige van het type met koetspoort aan de Jan Van Rijswijcklaan. Vereecken begon zijn loopbaan omstreeks 1890, op het architectenbureau van zijn vader Jean Baptiste Vereecken. Het ontwerp van het hotel Aulit is representatief voor de beaux-artsstijl, die hij vóór de Eerste Wereldoorlog in zijn zelfstandige realisaties tot ontwikkeling bracht. Zijn belangrijkste en meest monumentale creatie uit deze periode is het kantoorgebouw Bunge & C° in de Arenbergstraat.

Deze voorname rijwoning met een natuurstenen lijstgevel van drie ongelijke traveeën, telt vier bouwlagen onder een plat dak. De gevelcompositie legt de klemtoon op het brede zijrisaliet, dat wordt bekroond door een geprofileerd boogveld en een gebogen pseudo-fronton. Een driezijdige erker met zware consoles en een balustrade geeft de bel-etage aan. Verder vertoont de gevel de klassieke opdeling in een lage sokkel met schijnvoegen, een bovenbouw met oplopende omlijstingen belijnd door het hoofdgestel, en een blinde attiek die de dakverdieping afschermt. Registers van steekboogopeningen bepalen de regelmaat. In het geveldecor overheerst de neorococostijl, met een rocailleornament boven de koetspoort, buikige onderdorpels, cartouchesleutels en rankwerk. Het houten vensterschrijnwerk, en het smeedijzer van de vleugeldeur en het voortuinhek bleven behouden. Het Mariabeeldje is een latere toevoeging.

Volgens de bouwplannen vertoont het hotel de typologische kenmerken van een woning voor de vermogende burgerij, met een opdeling in ontvangstruimten, privé-vertrekken en dienstlokalen met een eigen circulatiesysteem. De plattegrond is georganiseerd rond de centrale hal met staatsietrap en bovenlicht, die aansluit op de koetspoort. De begane grond bestaat verder uit een biljartzaal, de vestiaire, een voorraadkamer en de grote keuken. De bel-etage is volledig gereserveerd voor ontvangstruimten, met een klein en een groot salon aan de straat, de eetkamer met office, en de veranda met terras aan de tuin. De tweede verdieping biedt ruimte aan twee voorkamers, een 'cabinet de toilette', en de grote slaapkamer met badkamer en terras. De later uitgebreide dakverdieping omvatte oorspronkelijk drie meidenkamers en een zolder. Tot de uitrusting van het hotel behoren een personenlift, een diensttrap en een keukenlift.

  • Stadsarchief Antwerpen, bouwdossiers 1913#4134 en 1915#6516.

Auteurs:  Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Herenhuis in beaux-artsstijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/135918 (geraadpleegd op ).


Herenhuizen ()

Nummers 104, 112-116, 120, 130, 134, 148. Statige herenhuizen van het enkelhuistype met neo-Lodewijk XV-decoratie, markerende erkers en balkons, gebogen kroonlijsten, pseudo-mansardedaken met dakvensters.

Nummer 114: attiek met balusters en topvazen, links travee met hoger opgaande dakvensters onder driehoekig fronton en vleugelstukken. Voortuinen afgesloten met ijzeren hek.


Bron: PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. 1989: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nc, Brussel - Turnhout.
Auteurs:  Plomteux, Greet; Steyaert, Rita
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Herenhuis in beaux-artsstijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/136123 (geraadpleegd op ).