erfgoedobject

Gedenkkruis R.E. Grave, Railway Wood

bouwkundig element
ID: 213279   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/213279

Juridische gevolgen

Beschrijving

Locatiebeschrijving

Gelegen op een hoogte (de zogenaamde "Bellewaarde Ridge"), in landbouwgebied, op circa 4 kilometer ten oosten van Ieper-centrum, met mooi panoramazicht op de omgeving. In de directe omgeving zijn diverse kraters af te lezen in het landschap, evenals een gedenkteken voor de Liverpool Scottish. Te bereiken via de Oude Kortrijkstraat.

Historische Achtergrond

Het "Cross of Sacrifice", dat terug te vinden is op de Britse militaire begraafplaatsen, markeert de plaats waar 1 officier en 11 manschappen van de "177th Tunnelling Company (Royal Engineers)" omkwamen tijdens de ondergrondse oorlog tussen november 1915 en augustus 1917. Het gedenkteken werd ontworpen door A.J.H. Holden en wordt beheerd door de Commonwealth War Graves Commission. Het bosje achter het gedenkkruis voor de "177th Tunnelling Company" werd door de Britten "Railway Wood" genoemd, naar de vlakbij gelegen spoorlijn Ieper-Roeselare (de huidige Zuiderring). Vlakbij bevond zich de "Bellewaarde" hoeve. "Railway Wood" - "Bellewaerde Ridge" was omwille van de hoogte strategisch gezien een felbegeerde positie, waar heftig om gevochten zou worden, zowel bovengronds als ondergronds. Ten gevolge van de gevechten van 24 en 25 mei 1915 (aan het einde van de "Tweede Slag om Ieper") en van de Duitse aanval op 2 juni 1915 viel de "Bellewaarde-hoeve" in Duitse handen. Op 16 juni 1915 volgde een Britse tegenaanval, uitgevoerd door eenheden van de "3rd Division". Voor de verovering van een lapje grond van amper 1600 vierkante meter zouden de Britten maar liefst bijna 4000 manschappen verliezen. De gedenksteen voor de "Liverpool Scottish" herinnert nog steeds aan deze slag. De frontlijn zou hier tot aan de "Derde Slag om Ieper" (toen de "23rd Brigade" vooruitgang kon boeken) nauwelijks nog veranderen. Beide partijen groeven zich in en bouwden stellingen uit. De gevechten werden vanaf nu vooral ondergronds gevoerd. Op 25 september 1915 ontplofte een eerste Britse mijnlading onder de Duitse stellingen. In de daaropvolgende aanval konden manschappen van de "14th Light Division" de Bellewaarde-hoeve veroveren, die evenwel diezelfde avond opnieuw prijsgegeven moest worden. Bij deze actie zouden de Britten opnieuw een 4000 man verloren hebben. Een gedenkteken voor de "14th Light Division" werd in september 1978 naar Hill 60 verplaatst, omdat het bij "Railway Wood" al te zeer onderhevig was aan verzakkingen. De ondergrondse oorlogsvoering werd de volgende maanden opgevoerd. Tegen februari 1917 zou geen week meer voorbijgaan zonder dat 1 of meerdere mijnladingen tot ontploffing gebracht werden. Ook bovengronds werden regelmatig aanvallen uitgevoerd op de vijandelijke stellingen. De omgeving van "Railway Wood" en "Bellewaerde Ridge" was allesbehalve een rustige sector. Aan Britse zijde zou vooral de "177th Tunnelling Company" lange tijd in deze sector actief zijn en veel manschappen verliezen in de ondergrondse oorlogsvoering. Deze eenheid startte hier onder meer met de uitbouw van een ondergronds complex waaronder 1 "dressing station" (medische post), 1 brigade-hoofdkwartier en 2 hoofdkwartieren voor bataljons. Een lange "subway", "Coventry Street" genaamd, liep over de ganse lengte van 'Railway Wood' en verbond ondergronds de verschillende kwartieren. Een gedenkkruis in de vorm van een typische "Cross of Sacrifice" (terug te vinden op de Britse militaire begraafplaatsen) herinnert hier de dag van vandaag nog steeds aan de slachtoffers van de "177th Tunnelling Company". Verschillende kleine en grotere mijnkraters zijn nog steeds zichtbaar in het landschap. "Railway Wood" werd in de jaren '20 opnieuw herbebost naar zijn oorspronkelijke vorm. Op deze plaats probeerden de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog een V1-basis te bouwen, maar dit project mislukte.

Kenmerken

"Cross of Sacrifice" in perk, afgesloten met een veelhoekige ijzeren balustrade en een ijzeren hek, opzij geflankeerd door 12 paaltjes uit witte natuursteen. Op de zijden van de achthoekige trommel staan de volgende teksten: "Beneath this spot lie the bodies of an officer, three N.C.O.s and eight men of or attached to the"; het kenteken van de Royal Engineers (met de tekst "Honi soit qui mal y pense") met eronder "177th Tunnelling Company Royal Engineers"; 'who are killed in action underground during the defence of Ypres between November 1915 and August 1917; "Royal Engineers", de namen; "Royal Engineers", de namen; "King's L'Pool Rgt.", de naam; het kenteken van de "Royal Welch Fusiliers" en eronder het kenteken van de "The King's"; "Royal Welch Fus.", de namen; "Royal Engineers", de namen. Hoogte: 330 centimeter, breedte: 765 centimeter, diepte: 765 centimeter.

  • COOMBS R., "Before endeavour fades. A guide to the battlefields of the First World War", London, Battle of Britain International Ltd., 2001.
  • JACOBS M., "Zij, die vielen als helden... Inventaris van de oorlogsgedenktekens van de twee wereldoorlogen in West-Vlaanderen", Deel 2, Brugge, Provincie West-Vlaanderen, 1996.
  • SCOTT M., "The Ypres Salient. A guide to the cemeteries and memorials of the Salient", Norwich-Norfolk, Gliddon Books, 1992.

Bron     : WOI Relict (777): Gedenkkruis R.E. Grave, Railway Wood (Zillebeke - WOI)
Auteurs :  Decoodt, Hannelore
Datum  : 2003


Relaties

  • Is gerelateerd aan
    Gedenksteen Liverpool Scottish
    Oude Kortrijkstraat zonder nummer (Ieper)

  • Is gerelateerd aan
    Mijnkraters van de Eerste Wereldoorlog bij Bellewaarde
    Oude Kortrijkstraat (Ieper)

  • Is deel van
    Zillebeke
    Zillebeke (Ieper)

Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Gedenkkruis R.E. Grave, Railway Wood [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/213279 (Geraadpleegd op 20-10-2019)