Ten zuiden van de d'Herbouvillekaai ligt een groot terrein dat toebehoort aan de spoorwegen. Het bestaat uit een enorme bundel spoorlijnen die vanuit het goederenstation Kiel vertrekken naar de bedrijven op Petroleum Zuid en naar de hangars of afdaken die over de volledige lengte van de Scheldekaaien aanwezig waren. Het goederenverkeer werd geregeld vanuit het station Kiel, waarvan nog één gebouw bewaard is langs de Ledeganckkaai, dat beschermd werd als monument.
Tussen de sporenbundels waren talrijke kleine constructies aanwezig, zoals gebouwtjes voor de stationschef, voor de douane, lantaarns en kleine reparatie-ateliers. De twee bakstenen constructies die zich ten zuiden van het bewaarde magazijn voor de toldienst (d'Herbouvillekaai nr. 43) bevinden, zijn wellicht overblijfselen van dergelijke ateliers tussen de spoorlijnen. Wellicht dateren zij van tijdens de aanleg van de spoorwegbundel, circa 1904. De meest oostelijke constructie, een bakstenen schoorsteen met smeedijzeren spanbanden was wellicht op een ketelhuis aangesloten. De tweede bakstenen constructie is breder en loopt taps toe naar boven toe. De constructie is omgeven door hardstenen en ijzeren elementen. Het is niet duidelijk welke functie deze constructie had. Er wordt vermoed dat het om een cupola gaat, een oventje om metaal te smelten. Het zou dan om een uniek exemplaar in Vlaanderen gaan.
- ERFGOED & VISIE 2010: Onderzoek industrieel erfgoed Petroleum-Zuid Antwerpen, onuitgegeven studie, IPZ 016.
- KLEIO 2001: Antwerpen Petroleum Zuid: urgentie-onderzoek, samenvattend verslag, Wevelgem, 29.
- MOERMANS K. 2011: Antwerpen Petroleum Zuid, Visienota Onroerend – discipline bouwkundig en industrieel erfgoed, onuitgegeven document, 6.