In het kader van de wederopbouw van de handelskaai op het einde van het Ieperleekanaal liet Alidore Vandeputte vanaf de vroege jaren 1930 ten zuiden van het steenbakkersbedrijf Delvoye op Kaai-Oost grote graanmagazijnen met bijhorend woonhuis bouwen. De magazijnen werden door de Ieperse firma Henri Declercq ingericht met 8 silo's van 50 tot 60 ton. De Ieperse firma Leterme zorgde in 1933 voor de installatie van een pneumatische graanelevator die 10 tot 12.000 kg graan per uur kon verhandelen. Omstreeks 1938 werd binnen het bedrijf een benzinedepot opgericht waarvoor de pomp geleverd werd door het Antwerpse bedrijf American Petroleum Company S.A. dat meer noordwaarts over een filiaal beschikte.
Voor de aanvoer van granen werd aanvankelijk beroep gedaan op de beurtschepen die wekelijks vanuit het binnenland naar Ieper voeren. Zo vertrok in de jaren 1930 elke woensdag het beurtschip Westflandria van aan de Vlaamse Kaai in Antwerpen naar de Kaai-West in Ieper. De ladingen die het schip in Ieper meenam, waren bestemd voor Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel. Vanaf eind 1936 beschikte het bedrijf Vandeputte voor de aanvoer van granen vanuit Antwerpen over een eigen schip Het Nieuw Yper, gebouwd door de scheepsbouwwerf Jos. Boel & Zonen in Temse.
Door het vrij gave behoud van het exterieur vormen het woonhuis en de bijhorende voormalige graanmagazijnen van de firma Vandeputte een belangrijke getuigenis van de aan de binnenvaart gelieerde economische bedrijvigheid die er van de jaren 1930 tot in de jaren 1970 plaatsvond. Het woonhuis van twee traveeën en vier bouwlagen onder een zadeldak laat zich kenmerken door een rode bakstenen puntgevel, verfraaid met siermetselwerk en arduinen plint en doorbroken met rondbogige deur- en vensteropeningen. Het zuidwaarts aanpalende graanmagazijn van twee traveeën en vier bouwlagen onder zadeldak leunt architecturaal zeer sterk aan bij het woonhuis en laat zich bijgevolg ook kenmerken door een puntgevel in rode baksteen. Oorspronkelijk was deze soberder gevel ook doorbroken door rondboogopeningen. Later werden deze voor het inbrengen van horizontale vensters deels dichtgemetseld. Ook de gelijkvloerse verdieping werd aangepast. In functie van het gemotoriseerde vrachtvervoer doorbreekt thans een rechthoekige schuifpoort het baksteenparement. Het graanmagazijn ten zuiden daarvan is eveneens in rode baksteen opgetrokken. De twee onderling verbonden puntgevels tellen zes traveeën en vier bouwlagen die door betonnen speklagen worden geaccentueerd.
- Het Ypersche Nieuws, 18.03.1933, 2 & 3; 22.03.1933, 6; 08.04.1933, 3; 27.05.1933, 1-2; 06.07.1935, 5; 20.07.1935, 1; 03.08.1935, 2.
- Provinciaal Archief Brugge, A3/A5/A7-GB/1999-23-g.