Oude tramstatie van Tielt-Winge, heden stelplaats voor bussen van de Lijn.
Historiek
Op 29 mei 1884 werd de Nationale Maatschappij Van Buurtspoorwegen opgericht om tramwegen aan te leggen in de gebieden die niet door treinen zouden worden ontsloten. Onder het beheer van de NMVB werd een groot tramwegennetwerk uitgebouwd met de bijhorende infrastructuur, heden grotendeels vervangen door buslijnen. Het station van Tielt was een belangrijk kruispunt van de lijnen Aarschot - Tienen en Leuven – Diest en werd gebouwd op het einde van de 19de eeuw. Kadastrale gegevens maken in 1898 melding van de 'verkoop van bouwland door Pleitincx Desideer Engelbert, Doktoor Aarschot aan de Naamlooze Maatschappij der Buurtspoorwegen (Brussel)' voor de 'Construction d'un chemin de fer vicinal'. Hetzelfde jaar werd de statie geregistreerd als 'nouvelle construction'.
Beschrijving
Palend aan de Leuvensesteenweg, bleef de oude tramstatie met woongelegenheid nagenoeg intact bewaard. Vandaag is er het bureau voor de administratie en het chauffeurslokaal. Het gebouw heeft een kenmerkende architectuur voor de stationsgebouwen die op het einde van de 19de of het begin van de 20ste eeuw werden gebouwd bij de uitbouw van het buurtspoorwegennetwerk. Typische baksteenarchitectuur met centraal gedeelte van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (mechanische pannen) met de nok parallel aan de straat. Sobere lijstgevel decoratief uitgewerkt met baksteenfriezen en geopend door segmentbogige (beneden) of steekboogvormige muuropeningen op hardstenen lekdrempels. Vernieuwd schrijnwerk. Aflijnende kroonlijst, nu bekleed met pvc.
De zijgevels worden getypeerd door getrapte, klimmende friezen en het bewaarde opschrift 'O.L.V. Thielt' op de linkse zijgevel. Flankerende aanbouwsels links en rechts, respectievelijk onder plat dak en zadeldak, beide qua uitzicht aansluitend bij het hoofdgebouw. Rechts was oorspronkelijk de wachtzaal, zie het bewaarde opschrift.
- Kadasterarchief Vlaams-Brabant, mutatieschetsen Tielt-Winge, afdeling I (Tielt), 1898/14.