Op de hoek van de Ram- en de Grotebeerstraat is een eclectisch ensemble van zeven huizen aanwezig, getekend in 1905 door architect Ad. Mortier namens H. Van Reeth en L. Luckmans. Het ensemble is niet gaaf bewaard. De woningen op de hoek en in de Grotebeerstraat (46, 48 en 50) en de woning in de Ramstraat 19 zijn verbouwd. De woningen op nummer 17 en 21-23 echter, geven nog zeer goed het oorspronkelijke beeld weer.
Het ensemble bevat zeven woningen van twee of drie bouwlagen en twee tot drie traveeën, onder zadel- of mansardedaken met wisselende hoogte. Niet enkel de kroonlijsthoogte, ook de gevelafwerking en bouwstijlen zijn verschillend. Voor het hoekpand Grotebeerstraat 46, Grotebeerstraat 50 en Ramstraat 19 koos de architect eenvoudige neoclassicistische gevels. De andere woningen (Grotebeerstraat 48, Ramstraat 17, 21 en 23) kregen een kleurrijke, eclectische of art-nouveau-gevelafwerking.
De nummers 21 en 23 zijn identieke, spiegelende art nouveau burgerhuizen van drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak, met een kleurrijke gevel met wisselend materiaalgebruik. Parement met gele baksteen met banden van lichtblauwe geglazuurde baksteen en natuursteen. In de hardstenen plint zijn fantasierijk omlijste kelderopeningen verwerkt. Per bouwlaag anders afgewerkte muuropeningen. Op de begane grond de naar de art nouveau verwijzende hoefijzervorm, met opkrullende waterlijst; hanenkam in blauwe baksteen met natuurstenen sluisteen. Eerste verdieping met centraal een fraaie houten erker, verwijderd bij nummer 21. Naast de erker, vensters onder ijzeren I-balk met blind boogveld met stucwerk. Segmentbogige bovenvensters met waterlijst in blauwe baksteen. Onder de kroonlijst en in de borstweringen van de vensters op de eerste verdieping, zijn tegelfriezen aangebracht.
Op nummer 17 een kleine eclectische woning van twee traveeën en twee bouwlagen op hoog souterrain. Geel bakstenen parement met natuurstenen speklagen, de tegelfries en de opkrullende waterlijsten van de bovenvensters verwijzen naar de art nouveau. De balusters en het fronton boven de deur komen uit de neoklassieke vormentaal. Schrijnwerk vervangen.
- Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers, 1905 # 192.