Betonnen spoorwegbrugje over de Vondelbeek op de lijn tussen Gent en De Panne, in de Deinse deelgemeente Wontergem.
Historische achtergrond
Tijdens de zogenaamde Achttiendaagse Veldtocht van 10 tot 28 mei 1940 kwamen de eerste Duitse troepen aan in de Leiestreek en werd door Belgische genietroepen onder meer de stalen spoorwegbrug over de Leie te Grammene en de kleine tunnel onder de spoorweg te Wontergem opgeblazen. De spoorlijn was echter cruciaal voor de Duitse bezetter in functie van bevoorrading aangezien ze vanuit De Panne leidde tot Duinkerke en zo verbinding gaf tot zowel de Belgische als Franse kust. Kort na de capitulatie van 28 mei begonnen Duitse soldaten van de 'Bau-Bataillone met het herstellen van de spoorlijn en het opnieuw opbouwen van het spoorwegbrugje.
Kenmerken
De spoorwegbrug is vormelijk opgevat als een sobere boogbrug in beton. De brug was voltooid op 22 juli 1940 en werd gerealiseerd door de tweede 'Kompanie' van 'Bau-Bataillon 83', onder leiding van Hauptmann Plum. Deze gegevens kunnen worden afgelezen op de constructie, namelijk door de centrale inscriptie 'FRITZ RODE BOGEN – BRÜCKE FRANZ/ B.B.83.2.KOMP/ 22.7.1940' en onderaan “HPTM Plum”. Er bestaat geen eenduidige verklaring omtrent de eerste regel van de inscriptie. Aan weerszijden van de tekst is een schop en houweel afgebeeld, wat verwijst naar de erkenning als Bau-Bataillon.
- DE BOUVER R. & VANHEE T. 2010: Het Wontergemse bruggetje: een alternatieve verklaring voor het bord van 1940, Contactblad van de Kring voor Geschiedenis en Kunst van Deinze en de Leiestreek, 30.2, 3975-3976.
- DE GROOTE S. 2009: Het raadsel verklaard van de twee Duitse namen op een bruggetje in Wontergem, Contactblad van de Kring voor Geschiedenis en Kunst van Deinze en de Leiestreek, 29.4, 3907-3908.