Villa "’t Kleen Werkent Kasteel", zoals vermeld in de mozaïekvloer van het portaal. Volgens een bouwaanvraag van 1929 gebouwd in opdracht van ondernemer Baziel Van de Ginste – Van Hove. In vergelijking met het ontwerp werd de middelste travee anders uitgewerkt.
De woning werd samen met een achterin gelegen washuis gerealiseerd en is gelegen in een beboomde tuin. De voortuinstrook wordt afgesloten door ijzeren buishekwerk en een centraal hek, gevat tussen pijlers en een ommuring opgebouwd uit breuksteen met arduinen dekstenen.
Onderkelderde vrijstaande woning op vierkante plattegrond. Dubbelhuis van drie traveeën en twee bouwlagen onder een pseudomansardedak (leien), voorzien van drie dakkapellen. Lijstgevel onder een uitkragende, geprofileerde houten kroonlijst. De dakkapellen worden bekroond door een houten entablement. De centrale dakkapel wordt afgelijnd met een gebogen fronton en bolvormige makelaar met spitse punt. Eenzelfde makelaar accentueert de nok van het dak. Het rode baksteenparement in Noords verband wordt verlevendigd door hoekkettingen, negblokken en horizontale banden in witte natuursteen. De plint en de lekdorpels van de vensters zijn afgewerkt met cimorné. Gemarkeerde middentravee met een terugspringend portaal met gebogen wanden in natuursteen. Centraal op de eerste verdieping een inpandig balkon met een geometrisch vormgegeven balustrade en toegankelijk door middel van een deurvenster. Deze muuropeningen worden beide bekroond door een rij van vier kleine vierkante vensteropeningen, gescheiden door natuurstenen muurdammen en ondersteund door een natuurstenen latei op consoles. Rechthoekige vensters in de zijtraveeën met houtwerk en glas uit de bouwperiode. Houten toegangsdeur met panelen, centraal doorbroken door een glazen paneel met ijzeren deurrooster.
Het portaal wordt verlevendigd door vier witte natuurstenen beelden van zittende figuren, uitgevoerd door de Deinse beeldhouwer Antoon Van Parys (gesigneerd en gedateerd 1930), in een verstilde, expressieve vormentaal in de lijn met Van Parys’ monumenten. Aan de straatzijde wordt het portaal geflankeerd door twee ambachtslui, respectievelijk een metser en een kleikneder, waarbij de handen van de figuren en aldus hun arbeid benadrukt worden. Twee spiritueel geïnspireerde figuren, namelijk de denker en David (of ‘Harpe Gods’), bevinden zich aan weerszijden van de deur en contrasteren met de andere beelden door een meer verfijnde uitwerking van de drapering en de handen. De beelden kaderen perfect binnen de visie van Antoon Van Parys dat de 'beeldhouwkunst sieraad en juweel der architectuur is' en aldus een ondersteunde rol vervult in dialoog met de architectuur.
Volgens het bouwplan werd het grondplan opgevat als een traditioneel dubbelhuis met centraal een portaal, vestibule en trappenhuis. De circulatie-as wordt links geflankeerd door een salon aan de straatzijde met aansluitende eetplaats, en aan de rechterzijde door een afgesloten spreekkamer aan de straat en een keuken achteraan, die toegang biedt tot een achterbouw met schotelhuis en toilet. De centrale gang op de bovenverdieping wordt aan weerszijden geflankeerd door twee kamers.
- Stedenbouwkundige dienst, Deinze, Bouwvergunningen, Kapellestraat 101, 29/05/1929.
- CASSIMAN P. e.a. 1995: Twee generaties beeldhouwers, Antoon en Luc Van Parys, Deinze, 122-135.