'Vigor'-zeeppoeder werd geproduceerd door de Lever zeepfabrieken in Vorst. Lever is een in oorsprong Brits bedrijf dat in 1886 als 'Lever Brothers' werd opgericht door William en James Lever, waarbij de laatstgenoemde al in 1892 het bedrijf verliet.
'Lever Brothers' was vernieuwend op verschillende vlakken. De firma was één van de eerste die plantaardige olie gebruikten voor zeepproductie. Veruit het meest bekende product uit de beginjaren van het bedrijf is 'Sunlight'-zeep, naar verluidt de eerste zeep, die per stuk verpakt verkocht werd en voorzien werd van een merknaam. William Lever zou verder de bedenker zijn van het eerste reclamefilmpje.
William Lever kwam naar verluidt met ons land in contact in 1888, toen hij zijn zepen kwam promoten op een internationale tentoonstelling in Brussel. Ons dichtbevolkte en sterk geïndustrialiseerde land trok hem aan als productieplaats en afzetmarkt. Al in 1889 opende hij een handelskantoor op de Beurs en richtte hij twee depots op, waaronder één in Antwerpen.
In 1905 zagen de 'Savonneries S.A Lever Frères' het levenslicht in Vorst. De fabriek in Vorst was een modelfabriek waar harmonieus leven en produceren hand in hand moesten gaan, net zoals in Port Sunlight, het hoofdkwartier van 'Lever Brothers' in Groot-Brittannië.
William Lever kreeg ook voet aan de grond in Belgisch Congo. De 'Huileries du Congo Belge' opgericht in 1911 in Leverville (nu Lusanga) leverden onder meer palmolie voor de zeepproductie.
Vanaf 1919 werd naar verluidt gestart met de productie van het nieuwe 'Vigor'-zeeppoeder in Vorst. 'Vigor' (Latijn voor kracht) werd aanvankelijk geadverteerd als waspoeder, maar volgens een niet gedateerd bedrijfsdocument kon het ook dienstig zijn voor de afwas en voor de schoonmaak.
Naast 'Sunlight' en 'Vigor' produceerden de 'Savonneries S.A Lever Frères' in de jaren 1930 ook de zepen en zeeppoeders 'Vim', 'Twink', 'Lux', 'Olva' en 'Soleil'.
In de beginjaren adverteerde 'Vigor' met de 'kruistocht tegen vermoeienis' van ridder Vigor, die de huisvrouw moest bevrijden 'van de banden waarmede de vermoeienis haar omsluit'. De 'zegevierende werking' van ridder Vigor 'overleeft in de zeeppoeder VIGOR, die de vermoeienis overwint, daar zij toelaat te wasschen zonder krachtig op het linnen te moeten wrijven en het tevens die uitzonderlijke zuiverheid geeft, welke het hart van iedere huisvrouw verheugt.'
De tot dusver bekende muurreclames van 'Vigor' zijn allemaal gelijkaardig van opzet. Ze bestaan uit een effen groen rechthoekig vlak met gele omkadering met witte letters met rode rand. Bovenaan staat 'ZEEPPOEDER', vervolgens in grote letters 'VIGOR' en onderaan, binnen een witte rechthoek met afgeronde uiteinden 'Voor de zware wasch'. Het geheel refereert naar de verpakkingen van het Vigor-poeder. Er zijn eveneens voorbeelden bekend in het Frans en in het Duits.
Lever Brothers versmolt in 1930 met de Nederlandse 'Margarine Unie' tot Unilever. De fabriek in Vorst bestaat nog steeds. Vigor komt ook nog voor als merknaam voor huishoudzeep, maar in handen van een andere producent.
Typische reclamemuurschildering voor 'Vigor'-zeeppoeder op de zijgevel van een eenvoudige rijwoning. De woorden 'VIGOR' en 'ZEEPPOEDER' zijn nog duidelijk leesbaar, de rechthoek waarin normaal gezien de tekst 'Voor de zware wasch' stond is vervaagd. Onderaan zijn er nog sporen te zien van rode, blauwe en gele verf (belettering), sporen van andere reclamemuurschilderingen.