In 1904 bestond al een tramstelplaats met loskaai op de locatie van de huidige stelplaats. Er waren twee sporen in open lucht. Een houten barak diende als slaapplaats voor het trampersoneel en een watertoren bediende de stoomtrams.
In 1929 werd de tramlijn naar Veurne geëlektrificeerd. Na de inhuldiging van de elektrische tramlijn De Panne - Adinkerke op 25 juni 1932 zou in De Panne een nieuwe stelplaats gebouwd worden voor de tramrijtuigen.
De huidige stelplaats werd ontworpen door een onbekende Brussels architect. De op 7 november 1935 goedgekeurde plannen werden in 1936 uitgevoerd. Het tramdepot bestond uit drie sporen van 44 m lang met op het einde van elk spoor een 'schouwput' van 10 à 12 m lang en met aan het einde van het spoor de klassieke 'stootjuk'. Buiten, aan de linkerkant van het gebouw, lagen er nog twee sporen. De oude watertoren werd afgebroken. Vanuit de stelplaats vertrok nu de geëlektrificeerde lijn naar Veurne. Er werd links van de stelplaats een administratief gebouwtje opgericht met een nieuwe slaapplaats voor het personeel.
Vrijstaand volume met voorliggende gekasseide loskaai met tramsporen. Imposant volume in 1936 opgetrokken in oranjerode baksteen in combinatie met beton en cementering. Sterk horizontaal en verticaal gelede gevels. De voorgevel met kenmerkende art-decovormgeving is opengewerkt met een korfboogpoort gevat in een gecementeerde omlijsting. De geveltop is bijna gevelbreed uitgewerkt en centraal voorzien van twee rechthoekige muuropeningen gevat in een gecementeerde omlijsting en geflankeerd door pilasters. De lange zijgevels zijn verticaal geleed door betonnen pilasters met geometrische vormgeving. Horizontale geleding door middel van rechthoekige blinde muurvakken met doorgetrokken boven- en onderdorpels. De penanten tussen de muurvakken zijn voorzien van een cementering met horizontale belijning.
Vrij sober interieur met functionele aankleding. Bewaarde kenmerkende stalen dakconstructie. Bewaarde 'schouwput'. Achteraan bureauruimte afgesloten door een wand met kleine roedeverdeling. Vandaag vinden de museumtrams van de vereniging TTO-Noordzee onderdak in de tramstelplaats.
- TTO-Noordzee vzw s.d.: Geschiedenis van de tramstelplaats te Panne, onuitgegeven studie.