In 1889 vestigde de Nederlander Silvain De Jong zich in Antwerpen, waar hij een fietsenwinkel begon. Korte tijd later startte hij, samen met enkele vennoten, met de productie van fietsen onder de merknaam 'Mercury'. Eind 1897 vervaardigt de firma 'S. de Jong en Cie' fietsen onder de naam 'Minerva' in een eigen fabriek in Antwerpen. Na de eeuwwisseling worden er ook bromfietsen gefabriceerd.
In 1904 worden de eerste auto's gemaakt. De auto's zijn krachtig en goed gemaakt en kennen al snel succes. In 1908 stelt Minerva de eerste auto 'sans soupapes' voor, de 38 cv SS, die bijzonder succesvol is. Minerva gebruikte een motor met het systeem van de Amerikaan Charles Yale Knight, die geen gebruik maakt van in- en uitlaatkleppen maar wel van schuivende plaatjes (schuivenmotor). Dit type motor was stiller dan de motor met kleppen, maar ook duurder en complexer om te produceren en werd voornamelijk gebruikt in luxewagens, een segment waartoe ook Minerva ging behoren.
Vermeldenswaardig zijn ook de gepantserde 'automitrailleuses' die Minerva voor het Belgische leger produceerde en die gebruikt werden in de Eerste Wereldoorlog. Na de Eerste Wereldoorlog groeit de firma uit tot een belangrijk bedrijf met fabrieken in Antwerpen en Mortsel, dat ook wagens exporteert en een uitstekende reputatie geniet. Minerva's worden gekocht door de groten der aarde en het merk zou naar verluidt zelfs Rolls Royce naar de kroon hebben gestoken. Het staat buiten kijf dat Minerva het meest bekende en prestigieuze Belgische automerk was.
Stichter Sylvain De Jong overlijdt in 1928. Het bedrijf krijgt klappen tijdens de crisis van de jaren 1930, aangezien de vraag naar luxewagens drastisch afneemt. Het failliet wordt bijna uitgesproken in 1934, maar een overname door 'Imperia' van autobouwer Mathieu Van Roggen brengt op het laatste nippertje de redding. De productie van personenwagens wordt wel verlaten op een enkel prototype na, net als de dure motor 'sans soupapes'.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de Minerva-fabriek in Mortsel bezet door de Duitsers.
Na de Tweede Wereldoorlog komt het merk niet meer van de grond. In 1956 wordt het faillissement aangevraagd. In 2012 zou het merk Minerva terug gelanceerd zijn. De productie van de 'J.M. Brabazon', een uiterst luxueuze en exclusieve sportwagen à la Koenigsegg wordt voorbereid.
Reclamemuurschildering voor Minerva op de zijgevel van een eenvoudige rijwoning. De schildering neemt een groot deel van de zijgevel in beslag, maar werd vermoedelijk op een gegeven moment wit overschilderd.
Bovenaan, in een boog in rode hoofdletters, deels vervaagd, staat het woord 'Automobiles', gevolgd door 'Minerva', centraal in rode hoofdletters en tot slot is daaronder is ook nog 'Moteur sans soupapes' in gele hoofdletters leesbaar. Alle letters zijn met schaduw weergegeven. Onderaan zijn vaag ook nog andere letters zichtbaar, maar deze zijn jammer genoeg niet meer leesbaar.
Vermits op de reclamemuurschildering nog de 'moteur sans soupapes' vermeld wordt, waarvan de productie in 1934 stopte, is ze waarschijnlijk ouder.
Er zijn momenteel nog een viertal andere reclamemuurschilderingen voor Minerva bekend in Vlaanderen. De andere zijn echter eenvoudiger, kleiner en in twee kleuren (blauw en wit) uitgevoerd, zoals dit voorbeeld in Opwijk.
Vermits de Minerva-fabrieken werden afgebroken en de wagens zelf zich in musea of in privéverzamelingen bevinden, zijn de Minerva-reclamemuurschilderingen stuk voor stuk unieke en tastbare publieke getuigen van het bestaan van dit roemrijke Belgische merk van luxewagens.