Halfondergrondse betonnen militaire constructie in weide achter (ten noorden van) Ledegemstraat 150. Een tweede, gelijkaardige constructie ligt op 130 meter zuidwaarts, in een akker ten oosten van Ledegemstraat 150.
Historiek
Duitse bunker opgetrokken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op deze bunker werd luchtafweer geplaatst, zogenaamde 'Flak' of 'Flugzeug-Abwehr-Kanone'.
In september 1924 was de Belgische militaire vliegschool van Wevelgem gestart met een opleiding voor piloten. Door het succes van deze opleiding werd een hulpvliegveld aangelegd, op grondgebied Moorsele. Dit vliegveld, dat bestond uit een genivelleerde graspiste, een loods en een windzak was klaar voor gebruik eind 1937.
In mei 1940 werd het vliegveld gebruikt om de Britse troepen dekking te geven bij hun terugtocht. Eind mei 1940 werd het vliegveld door de Duitsers bezet. De oppervlakte van het vliegveld werd verdubbeld en de infrastructuur werd aangepakt. Rondom het vliegveld werd luchtafweergeschut geplaatst, waaronder op deze bunker. Tijdens de oorlog werd het vliegveld eerder sporadisch gebruikt.
Beschrijving
Halfondergrondse betonnen militaire constructie. Het beton is gegoten tegen een houten bekisting. Op het dak zijn vier bakstenen vierkante elementen te zien, die wijzen op een nu verdwenen bakstenen bovenbouw. Tegen de buitenmuur zitten zwarte restanten van teer. De plattegrond van de constructie versmalt trapsgewijs aan oostelijke zijde. De toegang met trappen wordt afgeschermd door twee scherfmuren. Aan westelijke zijde springt de muur een klein beetje in.
- VANOVERBEKE L. 1993: Moorsele één dorp, twee vliegvelden. De militaire geschiedenis van de Moorseelse vliegvelden tijdens de twee Wereldoorlogen, Kortrijk.
- VANOVERBEKE L. 2007: 70 jaar vliegveld Moorsele, De Gids. Tijdschrift van de West-Vlaamse Gidsenkring Kortrijk-Menen vzw 117, 111-116.