Het gehucht Steenstrate ligt op de grens van Bikschote met Zuidschote, waar de baan Ieper-Diksmuide (N369) het Ieperleekanaal kruist. Dit gehucht langs de benedenvaart van het Ieperleekanaal dankt zijn naam vermoedelijk aan de Steenstraat die al van in de Romeinse tijd Cassel met Aardenbrug verbond. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vond op dit gehucht tijdens de Tweede Slag om Ieper op 22 april 1915 de eerste chloorgasaanval door de Duitsers plaats.
De Steenstratebrug
Zoals een kaart van 1641 en later ook de Kabinetskaart van graaf de Ferraris aangeven bevond er zich in het ancien regime in Steenstrate reeds een brug over het Ieperleekanaal. Voor de Eerste Wereldoorlog bevond er zich een draaibrug. Door het oorlogsgeweld verwoest werd omstreeks 1928 – deels in gewapend beton – een vast kunstwerk met een vrije hoogte van 4 meter opgetrokken. De kostprijs van deze brug bedroeg toen ongeveer 980.000,- Belgische frank. Op de brug werd omstreeks 1935 een monument ingehuldigd ter herinnering aan het 3de linieregiment van het Belgisch leger. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd deze brug eveneens verwoest. Na de oorlog werd een tijdelijke noodbrug gebouwd die omstreeks 1955 werd vervangen door een nieuwe vaste brug. Deze grotendeels betonnen brug, een ontwerp van de Gentse ingenieur L. Durin, werd gebouwd door de Bredense firma L. Vollemaere & A. Crabeels. Onder de brug werd een jaagpaddoorgang voorzien.
- Archief Waterwegen en Zeekanaal NV, Districtgebouw Nieuwpoort.
- Het Ypersche Nieuws, 31.10.1931, 4; 18.03.1933, 3; 27.05.1933, 8; 03.08.1935, 3;07.11.1936, 2.
- HINDRICKX K. 1995: Netwerk van waterwegen. De scheepvaartgeschiedenis van het IJzerbekken. In: De Roo N. & HINDRICKX K. (red.): Beeld van een stroom. De IJzer, Tielt, Lannoo, 71.
- JACOBS M. 1988: Naamstenen 1914-1918, Brugge, Provincie West-Vlaanderen, 23.
- MASSART J. 1919: Ce qu’il faut voir sur les champs de bataille et dans les villes détruites de Belgique. Vol. II. Le Front de Flandre, Brussel, 65 & 11.