erfgoedobject

Lagere school

bouwkundig element
ID
27081
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/27081

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Lagere school
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Neogotisch schoolgebouw
    Deze vaststelling was geldig van tot

Beschrijving

Neogotisch schoolgebouw gebouwd als lagere school van de zusters van de Heilige Kindsheid, opgericht door de industrieel O. Gevaert voor de zogenaamde Gevaertswijk, vermoedelijk naar ontwerp van architect A. Vossaert die de hele wijk realiseerde (zie Gevaertsdreef). Beeldbepalende bakstenen constructie met twee bouwlagen onder zadeldak (nok loodrecht op de straat) tussen zijtrapgevels, van 1899. Voornaamste gevel in de Hofstraat: negen traveeën met hoge, per drie drie gekoppelde rechthoekige vensters met ijzeren roedeverdeling tussen bakstenen pilasters, afgelijnd door muizentandfriezen. Haast blinde trapgevel aan de Dijkstraat, geleed door rondboognissen en lisenen; twee venstertjes in top. Rechts aansluitende travee met hoge vensters en blinde muur met centrale poort onder trapgeveltje met Jezuskind in nis, toegevoegd in 1911. Gecementeerde gevel uitziend op de speelplaats.

  • Stadsarchief Oudenaarde, Modern Archief, nummer OUD. 874.1-3652.
  • VOSSAERT P., Persoonlijke notities.

Bron: BOGAERT C., LANCLUS K., TACK A. & VERBEECK M. 1996: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Oudenaarde, Stad Oudenaarde met fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 15n1, Brussel - Turnhout.
Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke; Tack, Anja
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Lagere school [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/27081 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.