Beeld in witte natuursteen (vermoedelijk Bentheimer) op een sokkel in blauwe hardsteen, te dateren in het midden van de 18de eeuw.
"Amerika" maakte oorspronkelijk deel uit van een reeks van vier beelden voorstellend de Vier Werelddelen, opgesteld in het park van het kasteel Sorghvliedt te Hoboken. Zij dateerden vermoedelijk van verfraaiingswerken in rococostijl van de buitenplaats, uitgevoerd tijdens het tweede en derde kwart van de 18de eeuw door Arnold Martin Louis en diens zonen Jean Joseph en Arnold Henri Jean du Bois, onder leiding van Jan Pieter van Baurscheit de Jonge. Bij de openbare verkoop van het domein op 7 april 1856 werden twee van de beelden, "Amerika" en "Afrika", door het stadsbestuur verworven, en met andere beelden opgesteld op de Promenade Lonchamps, het populaire wandelpark op het glacis van de Spaanse vesten. Om de reeks te vervolledigen besloot de gemeenteraad vervolgens nog twee beelden aan te kopen, en daarvoor - op voorstel van Joseph-Germain Geefs - in 1861 een wedstrijd uit te schrijven onder de studenten beeldhouwkunst aan de academie. "Europa" door Jean-Cornelis Jacobs en "Jacht" door Charles-Alexander Palinck werden in 1863 geplaatst, maar kregen al in 1869 samen met de 18de-eeuwse beelden "Amerika" en "Afrika", een nieuwe standplaats in het nieuw aangelegde Stadspark. Na het verdwijnen van "Europa", en de verwijdering van "Afrika" en "Jacht" omstreeks 1981, is “Amerika” vandaag het enige overblijvende beeld van het ensemble.
Amerika is voorgesteld als een vrouwenfiguur met naakt bovenlichaam, gekleed in een verenrok en -hoofdtooi, met als attributen een boog en pijlenkoker op de rug. De sokkel is op de flanken versierd met ijzeren rozetten, waarvan er nog twee bewaard zijn.
- VAN RUYSSEVELT, A. 2001: Stadsbeelden Antwerpen anno 2001. Een gids-inventaris van de beelden en de monumenten, Antwerpen, 128, 211-212.