erfgoedobject

Burgerhuis in beaux-artsstijl

bouwkundig element
ID: 301193   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/301193

Juridische gevolgen

Beschrijving

Burgerhuis in beaux-artsstijl gebouwd in opdracht van juffrouw Julia Luth, naar een ontwerp door de architecten Fernand de Montigny en Louis Somers uit 1926 (gevelinscriptie). Het hotel Luth was het tweede van drie aanpalende bouwprojecten in de Albertstraat, die het bureau de Montigny en Somers voor drie verschillende opdrachtgevers tot stand bracht, nog hetzelfde jaar voorafgegaan door het stilistisch sterk verwante vastgoedproject Gevers-Grisar en een jaar later gevolgd door het hotel Diels.

Het hotel Luth is representatief voor het rijpe oeuvre van Fernand de Montigny en Louis Somers, die zich tijdens het interbellum vooral toelegden op residentiële architectuur voor de betere kringen. Associés van omstreeks 1910 tot 1940, tekenden zij in 1920 voor het stadion voor de Olympische Spelen op het Kiel. De statige beaux-artsstijl die de architecten zich al vóór de Eerste Wereldoorlog toe-eigenden, werd tijdens de jaren 1920 doorgetrokken in het merendeel van de burger-, herenhuizen of villa’s die zij ontwierpen. Op hetzelfde moment waren de Montigny en Somers actief in de wederopbouw van Oostkerke (Diksmuide), met neotraditionele ontwerpen. Uit 1929 dateert het standingvolle appartementsgebouw "Résidence La Pépinière" aan de Koningin Elisabethlei. Tot hun laatste realisaties behoort de Sint-Theresiakerk met karmelietenklooster aan de Grotesteenweg te Berchem uit 1938-1939.

Met een gevelbreedte van drie traveeën omvat de rijwoningen vier bouwlagen onder een plat dak. De lijstgevel heeft een parement uit rood baksteenmetselwerk in kruisverband, contrasterend verwerkt met witte natuursteen voor de pui, erker, vensteromlijstingen en fries. Drieledig van opbouw, bestaat de opstand uit een gedrukte, als sokkel geaccentueerde pui met schijnvoegen, een door kolossale pilasters gemarkeerde bovenbouw, en een attiekverdieping afgewerkt met een spiegelbogige kroonlijst. Horizontaal geleed door de puilijst en het klassieke hoofdgestel, legt de gevelcompositie vanaf de bovenbouw de klemtoon op de middenas. Deze wordt op de bel-etage gemarkeerd door een bow-window met een smeedijzeren borstwering als bekroning, en hogerop door een drielicht en een breed korfboogvenster, beide met sluitsteen en waterlijst. Het stafwerk van consoles en pilasterkapitelen is evenals het patroon van het smeedwerk ontleend aan de Lodewijk XVI-stijl. Behouden smeedijzeren inkomdeur en houten schrijnwerk van de guillotinevensters op de begane grond.

De plattegrond beantwoordt aan de typologie van de bel-etagewoning, over de volledige breedte opgedeeld door de centraal ingeplante traphal met lift en bovenlicht. Volgens de bouwplannen is de invulling van de lage begane grond beperkt tot de vestibule met vestiaire, de ontbijtkamer en de keuken. Op de bel-etage neemt het salon de straatzijde in, en de eetkamer met terras de tuinzijde, onderling verbonden door de office met 'monte plats'. De tweede verdieping omvat twee slaapkamers, waarvan één met 'en suite' badkamer en 'cabinet de toilette'. Van de derde verdieping ontbreekt de plattegrond in het bouwdossier.

  • Stadsarchief Antwerpen, bouwdossier 1926#25446.

Bron     : -
Auteurs :  Braeken, Jo
Datum  : 2015


Relaties

Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2020: Burgerhuis in beaux-artsstijl [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/301193 (Geraadpleegd op 29-05-2020)