Burgerhuis in art-nouveaustijl in opdracht van de heer Stefens gebouwd door de Naamlooze Maatschappij "Vooruitzicht", naar een ontwerp door de architect Jules Hofman uit 1912.
De bouw- en hypotheekmaatschappij "Vooruitzicht" werd opgericht in 1905, en is tot op vandaag als bouwbedrijf en vastgoedpromotor actief in Antwerpen. Veelal in opdracht van particulieren bouwde de maatschappij vóór de Eerste Wereldoorlog talrijke burgerhuizen in de nieuw aangelegde wijken van de stad zoals Zuid, Zurenborg en Jan Van Rijswijcklaan. Vanaf 1909 was Jules Hofman als hoofdarchitect van "Vooruitzicht" verantwoordelijk voor het ontwerp, wat de kwaliteit van de architectuur ten goede kwam. Hij bediende zich daarbij zowel van een sobere interpretatie van de art-nouveaustijl, als van een meer behoudend eclectisch of beaux-arts-idioom.
Aan Helenalei en Marialei bracht "Vooruitzicht" tussen 1907 en 1912 in totaal veertien bouwprojecten tot stand voor evenveel opdrachtgevers, die op één na bewaard zijn. Hofman nam de helft van de ontwerpen voor zijn rekening, aan de Helenalei behalve de woning Stefens, de woning Sorer, de woning Wolff en de woning Jans, aan de Marialei de woningen "Julia & Walther", "Les Marguerites" en "Maria". Deze huizen behoren tot het latere werk van de architect, die sinds midden jaren 1880 actief was, en omstreeks de eeuwwisseling een belangrijke bijdrage leverde aan de Antwerpse art nouveau, met opmerkelijke panden als "De Zonnebloem" aan de Cogels-Osylei.
Met een gevelbreedte van drie traveeën omvat de rijwoning drie bouwlagen onder een pseudo-mansarde. De sobere lijstgevel heeft een parement uit witte natuursteen, op een plint uit blauwe hardsteen. Geleed door de puilijst, met schijnvoegen op de begane grond, legt de compositie de klemtoon op de middenas. Deze wordt op de eerste verdieping gemarkeerd door een balkon met consoles en een smeedijzeren borstwering tussen postamenten. Verder is de opstand opgebouwd uit registers van rechthoekige deur- en vensteropeningen, op de begane grond met een gestrekte en op de eerste verdieping met een getoogde waterlijst, op de tweede verdieping gegroepeerd tot een vierlicht. Een houten kroonlijst op gekoppelde hoekconsoles vormt de gevelbeëindiging. Het houten schrijnwerk van de inkomdeur en vensters is bewaard, evenals het fraaie, smeedijzeren voortuinhek.
De plattegrond beantwoordt aan de klassieke typologie van het burgerhuis, dat uit een voorbouw en een smalle achterbouw in entresol bestaat, ontsloten door de zijdelings ingeplante inkom- en traphal. Volgens de bouwplannen biedt de begane grond ruimte aan de gebruikelijke enfilade van salon, eetkamer en veranda, geflankeerd door vestiaire en keuken in de achterbouw. De plattegronden van de bovenverdiepingen ontbreken in het bouwdossier.
Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2015: Burgerhuis in art-nouveaustijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/181812 (geraadpleegd op ).
Nummers 23, 25, 29, 31. Rijhuizen van drie traveeën en twee of drie bouwlagen onder zadel- of pseudo-mansardedak; eclectische stijl met neo-Lodewijk XVI- en neoclassicistische inslag te dateren circa 1910.
Nummer 23 met afgeronde erker, dakkapel en oeil-de-boeufs in rijkelijke omlijsting.
Nummer 29 naar ontwerp van Jos Merckx volgens inscriptie, gemarkeerd door afgeronde erker met krullig fronton.
Nummer 31 naar ontwerp van G. Rooses volgens inscriptie; vlakke versiering met verdiepte balustrades en rankwerk op de borstweringen.
Bron: PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. 1989: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nc, Brussel - Turnhout.
Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Steyaert R. 1989: Burgerhuis in art-nouveaustijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/181777 (geraadpleegd op ).