Brabo 3 (1983)

inventaris varend erfgoed

Locatie

Alternatieve naam Boot 19 bij Brabo cvba
Provincie Oost-Vlaanderen
Gemeente Dendermonde
Deelgemeente Grembergen
Straat
Locatie Grembergen (Dendermonde)
Status Varend erfgoed in het water

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Aanvulling inventaris varend erfgoed 2015-2019 (Gebeurtenistypes: 2015 - 2019).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Touwsleper Brabo 3 (1983)

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Betrokken personen
Tags Werkschip, Touwenboot

Afmetingen

Aanvulling inventaris varend erfgoed 2015-2019 (11-08-2016)

Lengte 9,19 m
Breedte 2,65 m
Diepgang 1,61 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Brabo 3 werd in 1983 in opdracht van het havenbedrijf Brabo cvba op de scheepswerf ‘Vennekens’ in Boom gebouwd. De romp en opbouw zijn gebaseerd op het ontwerp van de scheepsarchitect Frits Mulder. Hiermee is het één van de weinige touwslepers van Vlaamse makelij. Sinds de Tweede Wereldoorlog wordt de meerderheid van de Vlaamse touwslepers immers in Nederland gebouwd.

De Brabo 3 heeft heel zijn carrière als Boot 19 dienst gedaan voor Brabo cvba in de haven van Antwerpen. Touwslepers zijn een belangrijke schakel bij het aan- en afmeren van grote zeeschepen die de kaaimuren niet dicht kunnen naderen. De bootsman haalt met de touwsleper de trossen op aan voor- en achtersteven van het schip en maakt ze vast op de kade. Vervolgens kan de bemanning het schip met behulp van scheepslieren zo zacht mogelijk langszij hieuwen.

Touwslepers hebben een uitzonderlijke manoeuvreerbaarheid: ze hebben een korte draaicirkel en een grote acceleratie. Dit is belangrijk om tijdig weg te geraken tussen de kade en het zeeschip. De hoge manoeuvreerbaarheid wordt bereikt door een sterke motor, een in verhouding groot roer en grote slingerkimmen aangebracht op de rondspantbouw voor stabilisatie.

Op de boot is een open stuurhuis en roef aanwezig. Er werden acht exemplaren van deze touwsleper gemaakt. Zij hebben lang voor de firma Brabo cvba gevaren, maar werden uit de trosbehandeling genomen vanwege veiligheidsredenen. In principe wordt er vanuit de kuip gewerkt, maar wanneer dit niet mogelijk is, moet de tweede bootsman op het voordek werken. Door de aanwezigheid van een roef moest hij steeds op en neer stappen, wat in het woelig havenwater een risico inhield. Bovendien kon het voordek door regen of buiswater erg glad worden. Daarom werd de roef bij latere versies weggelaten en werd een anti-slip metalen rooster op het voordek geplaatst. De aanwezigheid van een roef was in de eerste plaats als schuilplaats voor de bootsman bedoeld. Met de plaatsing van een overdekt, open stuurhuis was een roef niet meer nodig.

Eigenaars:

  • 1983: aankoop door Brabo cvba.
  • Sinds 2016 in handen van een particulier.

Bouwjaar: 1983.

Werf: Scheepswerf Vennekens in Boom.

Functie: De Brabo 3 is een touwsleper. Daarnaast voerde het kleinere assistentieopdrachten uit, zoals het bijduwen of slepen van schepen.

Vaargebied: De Antwerpse havendokken en de Schelde van de Noordzeeterminal tot Hemiksem.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: Het schip werd gebouwd met Cortensstaalplaten van 6 mm dikte, gelast op een rondspantbouw met spanten om de 30 cm. Langsscheeps werden halve assen van 2,5 cm dikte aangebracht die als verstevigingen dienen. Immers, in functie van de opdracht moest de Brabo 3 schepen bijduwen zonder de rompen te beschadigen. Verder zijn er op de rondspantbouw grote slingerkimmen aangebracht, die het schip bij scherpe wendingen stabiliseren.

Tonnage: 9,5 ton waterverplaatsing.

Motor: De motor is een Perkins-Sabre 6 cilinder diesel van 130 pk en bevindt zich in de kuip.

Uitrusting: Een sleepbeting met touw voor het slepen van vaartuigen. De sleepbeting bestaat uit twee wegneembare onderdelen die op de klampen aan stuur- en bakboordzijde bevestigd worden. Aan beide zijden vertrekken vanaf de sleepbetingen twee kabels naar één punt, een gesmede ring, dat het aangrijpingspunt vormt voor de scheepstros van het gesleepte vaartuig. Voor het weghalen van de boeg of het achtersteven van een aangemeerd schip kan er tevens enkel over de stuur- of bakboordklamp gesleept worden.

Interieur: Onbekend.

Bron: -

Auteurs: Nemoz, Théophane & Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2016

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.