Kludde

inventaris varend erfgoed

Locatie

Alternatieve naam Martinus; De Ruyter; Wijmpje; Daniël
Provincie Antwerpen
Gemeente Wijnegem
Deelgemeente Onbepaald
Straat
Locatie Wijnegem (Antwerpen)
Status Varend erfgoed in het water

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Aanvulling inventaris varend erfgoed 2015-2019 (Gebeurtenistypes: 2015 - 2019).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Luxemotor Kludde

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Typologiebinnenschepen, motorschepen, vrachtschepen
DateringWO I
Materiaalstaal
Tags Luxemotor

Afmetingen

Aanvulling inventaris varend erfgoed 2015-2019 (05-10-2016)

Lengte 28,25 m
Breedte 5,01 m
Diepgang 0,72 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: Kludde is een luxemotor die in 1915 werd gebouwd op de scheepswerf Boot in Alphen aan de Rijn. Het schip kreeg zijn meetbrief op 8 februari 1915. De eigenaar, Th. Raaphorst, gaf het schip de naam Martinus. Later werd dat Wijmpje, Daniel, De Ruyter en uiteindelijk Kludde. Het schip werd vanaf 1930 tot 1960 ingezet om steenkool te vervoeren van Charleroi naar de steenbakkerijen op de oever van de Rupel. Kludde was uitgerust met een laadmast met giek die vooraan op de den was geïnstalleerd. Eind jaren 1960 ging hij uit de vaart. In 1985 werd het schip door de huidige eigenaars gekocht.

Eigenaars:

  • 1915: Th. Raaphorst in Rotterdam.
  • Onbekend.
  • Wellicht vanaf 1960 tot 1985: de heer Sels.
  • Sinds 1985 de huidige particuliere eigenaars.

Bouwjaar: 1915.

Werf: Boot in Alphen aan de Rijn.

Functie: Van 1930 tot 1960 werd het schip gebruikt voor het vervoer van steenkool op het traject Charleroi-Rupel. Sinds 1960 is het schip in gebruik om op te wonen.

Vaargebied: Voor 1930 in Nederland. Vanaf 1930 tot 1960 tussen de Rupel en Charleroi. Sinds 1985 het Albertkanaal.

Vracht: Steenkool.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Kludde is een luxemotor in geklonken staal. Het schip was van bij de aanvang ontworpen om met een motor te varen. Het schip onderging enige aanpassingen omdat het in slechte staat verkeerde. De bolders, het dak van de roef, het interieur, de den en het stuurhuis werden vervangen naar origineel model. De originele Friese luikenkap werd over de jaren vervangen. Tijdens de verbouwing tot woonboot, kreeg het schip opnieuw een Friese luikenkap, maar nu met aluminium in plaats van houten luiken. In de romp werden enkele kleine patrijspoorten aangebracht. Voor het ruim werd een houten toegang voorzien. Het roer werd met kettingen bestuurd die ingrijpen op een kwadrant op de roerkoning.

Tonnage: 136,811 ton bruto.

Motor en keerkoppeling: Aanvankelijk werd een Kromhout 30 pk geïnstalleerd. Die motor werd in 1957 vervangen door een driecilinder dieselmotor van Moës van 75 pk (WM3 - nr. 41304005) met bijhorende keerkoppeling van Moës.

Uitrusting: Op het voordek is een lier aanwezig.

Interieur: Het oude interieur onder de roef werd vervangen door een nieuw interieur. Het ruim werd ingericht voor bewoning.

  • Archief van de eigenaar, Wijnegem, Meetbrief 20 september 2001, BR 37153 B.
  • Mondelinge informatie verkregen van de eigenaar (5 oktober 2016).

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2016

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.