Hardstenen grafteken vervaardigd voor de familie Moreau-Deneve in 1927 door de beeldhouwer Antoon Van Parys in mystieke stijl. Het grafteken werd vervaardigd toen Olga Moreau (1909-1927), dochter van Pierre Benjamin Moreau (1883-1941) en Anne Helene Deneve (1884- 1930) stierf. De precieze band tussen de familie Moreau-Deneve en beeldhouwer Antoon Van Parys is onbekend.
Een zerk met grafschrift dekt het grafperceel af. Het grafschrift luidt: ‘Olga Moreau/ 1909 – 1927/ Anne Helène Deneve/ 1884-1930/ épouse Edgard Moreau/ 1883 – 1941’. Omheen het grafschrift werd een verdiepte rechthoek uitgespaard waardoor het grafschrift in hoogreliëf werd uitgevoerd. Aan de voetzijde van de zerk staat in een ovalen uitsparing in de zerk een hardstenen gedraaide bloemenvaas op een vierkante sokkel. Aan de hoofdzijde van het grafteken staat het beeld van Antoon Van Parys, een piëta.
Het monoliete beeld bestaat uit een rechthoekige, naar boven toe verjongende sokkel die overgaat in de piëta. Op de voorkant van de sokkel hangen drie porseleinen foto’s gevat in bronzen art-deco-omlijstingen. Ze beelden de drie overledenen af die in het graf zijn bijgezet.
De madonna zit naar de voorkant gekeerd. Ze draagt op haar schoot het dode lichaam van Jezus. Het lichaam leunt tegen haar rechter borst. De sprekende delen van de lichamen, vooral het gelaat en ledematen, zijn door enkele rake lijnen aangezet en herkenbaar. De rest van het lichaam wordt verhuld door de kledij die door enkele plooien gesuggereerd wordt. De dode torso van Christus en de rugpartij van het beeld worden slechts gesuggereerd. Maria omarmt het dode lichaam. Haar arm en hand contrasteren met de levenloze hangende arm van Jezus. Met haar linker arm houdt ze de benen van het dode lichaam vast. De benen en voeten van Christus zijn explicieter uitgewerkt. De groot uitgevoerde handen en voeten samen met het expressieve gelaat brengen de kern van het beeld terug tot vasthouden, koesteren en afscheid. Het grafteken werd in blauwe hardsteen opgetrokken wat het lijden en de passie via het gewicht van de steen benadrukt. Het grafteken is op de achterzijde van het beeld gesigneerd door de kunstenaar.
- Informatie verkregen van Jona Broothaerts op 29 november 2018.