is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Josi-kantoorgebouw
Deze vaststelling is geldig sinds
is deel van de aanduiding als beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Parochiekerk Sint-Anna met omgeving
Deze bescherming is geldig sinds
is deel van de aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed Sint-Annaplein met omgeving
Deze vaststelling is geldig sinds
In 1959 liet de Brusselse verzekeraar Jean-Marie Josi op de hoek van het Sint-Annaplein en de Keizer Karelstraat een nieuw kantoorgebouw met appartementen optrekken naar ontwerp van de Brusselse architect Alfons Vanden Berghe.
Minstens vanaf eind 19de eeuw bevond zich op de hoek van het Sint-Annaplein en de Keizer Karelstraat een neoclassicistische woning met meubelwinkel (Groot meubelmagazijn Sint-Anna) die waarschijnlijk deel uitmaakte van de eenheidsbebouwing rond het plein uit circa 1842. Eind 1958 werd dit pand gesloopt voor een nieuw kantoorgebouw met appartementen erboven. Opdrachtgever was de Brusselse verzekeraar Jean-Marie Josi die een regionaal kantoor oprichtte. De Brusselse architect Alfons J. Vanden Berghe (Brussel) ontwierp de plannen in een modern classicistische stijl. In 1984 diende de firma Josi een aanvraag in voor een verbouwing naar plannen van de Antwerpse architect Roger Groothaert waarbij de buitengevel bijna volledig behouden bleef. Midden jaren negentig onderging het gebouw nog enkele kleinere veranderingen nadat Walter Capiau er zijn Capiau Projects in onderbracht. Zo plaatste hij een 'C' op het schild van de drakendodende Sint-Michiel in het reliëf boven de inkomdeur.
Hoekgebouw van zes bouwlagen onder een plat dak, met vijf traveeën aan het Sint-Annaplein en vier aan de Keizer Karelstraat. Beide gevels kenmerken zich door een parement van witte natuursteen en een regelmatig raster van rechthoekige muuropeningen met aluminium schrijnwerk. Een uitgesproken waterlijst boven de tweede verdieping en een kroonlijst onder en boven de attiekverdieping zorgen voor horizontaliteit, lisenen en pijlers die doorlopen over de onderste drie bouwlagen voor een verticaal accent. Ook het schrijnwerk bevat een horizontale of verticale middenstijl of -regel. Het gebouw richt zich met een centrale, imposante toegangspartij naar het Sint-Annaplein: de onderste drie bouwlagen van de centrale drie traveeën zijn een meter teruggetrokken achter twee slanke, vierkante, kolossale pijlers. Boven de ingangsdeur bevindt zich een halfverheven afbeelding van Sint-Michiel en de draak in witsteen.
Binnenin is de eerste verdieping als een mezzanine uitgewerkt rond een halfcirkelvormige vide. Het gebouw rechts ervan werd met aansluitende gevelindeling en parement uitgewerkt.
Auteurs: Vandeweghe, Evert
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)