De Gampelaeredreef bestaat uit een dubbele rij Hollandse linden. Het oorspronkelijke wegtracé van het zuidelijke deel van de Gampelaeredreef is nu een brede middenberm tussen twee wegen, langs weerskanten geflankeerd door een rij lindes. In 2013 werd dit deel van de Gampelaeredreef heraangelegd, met een boordsteen en twee verharde doorsteken.
Uitgevallen bomen zijn doorheen de jaren telkens weer vervangen door nieuwe lindes, waardoor het tracé en het dreefaspect is behouden. Het zuidelijke deel van de dreef bestaat uit oudere bomen gemengd met jongere aanplantingen, het noordelijke deel heeft een homogener beeld van oude Hollandse lindes die in eenzelfde periode zijn aangeplant. De omtrek van de dikste linde bedraagt 205 cm.
De Gampelaeredreef vormt een onderdeel van het drevennetwerk rond de herenhoeve Goed te Gampelaere. De historiek van deze dreven is verbonden met de ontwikkelingen rond het Goed te Gampelaere, het voormalig kasteel Breeschot (ook kasteel van Astene genoemd, nu vakantiecentrum ‘De Ceder’), het Goed te Parijs en de dorpskern van Astene.
Het oudste tracé van één van de dreven rond Goed te Gampelaere staat ingetekend op de kabinetskaart van de Ferraris. Ten zuiden van de hoeve is door een bosbestand een pad ingetekend dat de verbinding vormt met het Goed te Parijs. Het tracé van dit pad zal later (het zuidelijke deel van) de Gampelaeredreef worden. Het primitieve kadasterplan van 1822 toont voor het eerst de dreven die het Goed met de nabije straten en met het kasteel verbinden. De aanleg van de Astenedreef en de Gampelaeredreef dateert dus de periode 1775-1822. De Gampelaerehoeve werd in noord-zuidelijke richting ontsloten door de Gampelaeredreef. In oostelijke richting leidde de Astenedreef richting de voormalige kasteelsite Breeschot.
In de Atlas der Buurtwegen is de verbindingsweg tussen de Gampelaerehoeve en het oude Romaanse kerkje aan de Leie verdwenen. De weg verloor wellicht zijn functie door de bouw van de nieuwe, huidige kerk in 1834, meer oostwaarts, waar het dorp verder is uitgegroeid. Het noordelijk deel van de Gampelaeredreef was de nieuwe verbindingsweg tussen de hoeve en de Kortrijksesteenweg. In 1839 werd ook de spoorlijn Gent-Deinze in gebruik genomen. Deze vormt een overbrugging over het noordelijke deel van de Gampelaeredreef. In de jaren 1960 werd het zuidelijke deel van de Gampelaeredreef in een woonwijk geïntegreerd. Het noordelijke deel werd pas later langs één zijde door woningen ingesloten.
Auteurs: Schepens, Annelies; Vanmaele, Nele
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Is gerelateerd aan
Astenedreef
Is gerelateerd aan
Hoeve Goed te Gampelaere
Is deel van
Astene
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Gampelaeredreef [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/307668 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.