Voormalig station van Moerbeke-Waas, ter vervanging van het oude station bij het begin van de straat (verdwenen) en opgericht in 1910 in de as van het rechte begin van de straat. Sinds 1866 vertrekplaats van drie spoorlijnen: via Daknam naar Lokeren, via Wachtebeke naar Zelzate en via Klein-Sinaai naar Stekene.
Klein landelijk stationsgebouw van één verdieping onder kruisende zadeldaken (pannen) waarvan één met afgewolfd uiteinde. Rode bakstenen gevels op hardstenen plint met brede banden en verbonden booglijsten van gele baksteen. Symmetrisch opgevatte voorgevel bestaande uit twee venstertraveeën aan weerszij van het uitspringende poortrisaliet met verhoogde puntgevel voorzien van een rondboogvormig zoldervenster. Vleugeldeur met driehoekig fronton in een blauwgeschilderde omlijsting uitgespaard middenin een grote beglaasde rondboog. Voorts voornamelijk getoogde muuropeningen. Blauwgeschilderde friezen met opschrift "Moerbeke-Waas". Dakoverstekken met gewitte uitgesneden houten dakrand en gootlijst.
VAN WILDERODE A., Moerbeke-Waas toen en thans , Beveren, 1982, p. 75-76
Bron: LANCLUS K. & VERBEECK M. 1993: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Gent, Kantons Evergem - Lochristi, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 12n4, Brussel - Turnhout. Auteurs: Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Aanvullende informatie
Het gebouw bezit een enigszins compacte plattegrond in tegenstelling tot de meestal langgerekte stations van die periode.
Typisch is het gebruik van lisenen voor de aflijning van gevels.
Onroerend Erfgoed Oost-Vlaanderen, beschermingsdossier DO001024, voormalig station (DE SCHEPPER J. en VERBEECK M., 1996).