is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Parochiekerk Sint-Martinus
Deze vaststelling is geldig sinds
is aangeduid als beschermd monument Parochiekerk Sint-Martinus
Deze bescherming is geldig sinds
is aangeduid als beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Parochiekerk Sint-Martinus: omgeving met kerkhof
Deze bescherming is geldig sinds
Oorspronkelijk éénbeukige kerk, eind 17de eeuw gebouwd, in 1872 gerestaureerd en voorzien van een nieuwe toren en in 1926 uitgebreid met zijbeuken.
Historiek
Oorspronkelijk éénbeukige kerk, eind 17de eeuw gebouwd door prins-bisschop Jean-Louis d'Elderen (1688-1694), qua stijl aanleunend bij de Maasstijl van het ogenblik.
In 1872 sterk gerestaureerd door J.H. Van den Boorn, waarbij de nog bestaande romaanse toren van silex en mergelsteen vervangen werd door de huidige constructie. In 1926 werden zijbeuken toegevoegd naar ontwerp van M. Christiaens.
In 2002 en 2010 werd bij archeologisch onderzoek aangetoond dat de oudst aangetroffen resten behoorden tot een eenbeukig romaans zaalkerkje/kapel. Later werd een toren toegevoegd tegen de westmuur. Mogelijk gaat de bouwgeschiedenis van de kerk nog verder terug tot de Merovingische tijd. Er werden ook enkele recenter te dateren graven aangetroffen.
Beschrijving
De plattegrond beschrijft een driebeukig schip van drie traveeën met voorstaande westtoren, een transept en koor van twee rechte traveeën met driezijdige koorsluiting en aanleunende sacristie aan de zuidzijde.
Bakstenen gebouw, voorzien van mergelstenen hoekblokken, een mergelstenen kroonlijst op ojiefvormige consoles waartussen een ruitenfries. Rondboogvormige en licht spitsboogvormige vensters in geprofileerde mergelstenen omlijsting. De traveeën zijn gemarkeerd door steunberen, voorzien van mergelstenen hoekblokken.
De toren telt twee geledingen, de bovenste is op elke zijde voorzien van een galmgat. Ingesnoerde naaldspits op de toren; zadeldaken en lessenaarsdaken (leien) boven de overige delen.
Bepleisterd interieur, de midden- en zijbeuken worden gescheiden door een rondboogarcade op pijlers, voorzien van gestileerde Ionische kapitelen. Kruisribgewelven en boven het koor een dubbel stergewelf, de ribben gedragen door Ionische kapiteeltjes. De overwelving van de begane grond van de toren behield elementen van de oorspronkelijke romaanse toren in de vorm van gesculpteerde kraagstenen met maskerkoppen en monstervoorstellingen.
Schilderij op doek met voorstelling van de Kruisafnemening, altaarstuk van het voormalige hoofdaltaar (18de eeuw); Beeldengroep, Sint-Anna-ten-Drieën, gepolychromeerd hout (15de -begin 16de eeuw); Beeld van Onze-Lieve-Vrouw met Kind, gepolychromeerd hout (eerste helft 16de eeuw); Beeld van Sint-Martinus, gepolychromeerd hout (16de eeuw); Beeld van Onze-Lieve-Vrouw met Kind, gepolychromeerd hout (17de eeuw); Beeld van Christus aan het kruis, gepolychromeerd hout (eind 17de eeuw); Beeld van Sint-Augustinus, gepolychromeerd hout (begin 18de eeuw); Communiebank, gietijzer (tweede helft 19de eeuw); Preekstoel, eik (eerste helft 18de eeuw); Biechtstoel, eik (midden 19de eeuw); Wijwatervat, kalksteen, gedateerd "1763" en met initialen "M C B"
Grafmonument van prins-bisschop Jean-Louis d'Elderen (+1694), afkomstig uit de afgebroken kathedraal Sint-Lambert te Luik, door Arnold Hontoire uit Luik, zwart en wit marmer; Grafsteen van Godenoel III van Elderen (+1305) en echtgenote Marula (+1300), kalksteen met witte marmer, gotisch; Grafsteen van Goswijn van Elderen, zijn vrouw Agnes van Herck en zijn zonen Goswijn, Godenoel (+1428) en Willem, gotisch (eerste kwart 15de eeuw); Grafsteen van Willem van Elderen (+1515) en zijn vrouw Maria van Widooie, laatgotisch; Grafsteen van pastoor Petrus Hermans (+1672), kalksteen
De Sint-Martinuskerk is gelegen te midden van het ommuurde kerkhof. De bakstenen omheiningsmuur wordt aan de noordzijde onderbroken door twee bakstenen pijlers met een natuurstenen bolbekroning.
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Ommuurd kerkhof met voornamelijk 20ste-eeuwse graftekens.
Het rechthoekige ommuurde vergroende kerkhof staat eerder schematisch afgebeeld op de Ferrariskaart uit de late 18de eeuw. Een preciezere intekening is te vinden op de Atlas der Buurwegen uit 1841. De omtrek van het kerkhof is vervolgens niet wezenlijk meer gewijzigd. De Atlas toont ook de weg 16 die het kerkhof ontsluit vanuit het noorden. Ten noordoosten op het kerkhof staat in 1841 een gebouw ingetekend. Volgens het beheersplan uit 2020 was het zuidelijke deel van het kerkhof moeilijk bereikbaar tot de late 19de eeuw en werd daarom vermoedelijk pas in 1915 in gebruik genomen.
De Sint-Martinuskerk met het omringende met gras begroeide kerkhof is omgeven door een bakstenen kerkhofmuur. Ten westen vormt de pastorie de afsluiting van het kerkhof. Een smeedijzeren hek aan twee bakstenen pijlers met een hardstenen bolvormige bekroning markeert de in het noorden gelegen ingang.
De toegang in het noordoosten gaat vermoedelijk terug tot de 19de eeuw. De hekpijlers in baksteen die volgens Havermans vermoedelijk ooit gepleisterd of gecementeerd waren, zijn afgewerkt met hardstenen onderdelen zoals de diamantvormig afgewerkte dekstenen. Aan de bakstenen hekpijlers hing een smeedijzeren hek. De aansluitende bakstenen kerkhofmuur had oorspronkelijk een ezelrug.
Op het kerkhof staat het puthuis uit 1863 in traditionele stijl onder een leien torendak. De uitzonderlijk grote met klimop begroeide Lourdesgrot in cementrustiek werd mogelijk opgetrokken in 1905. A. Havermans en A. Voets vermoeden dat de grot opgetrokken werd op de funderingen en met de sloopmaterialen van de afgebroken pastorie. In de grot staat een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes en Bernadette.
Op het kerkhof bleven in 2019 niet minder dan 84 graftekens en 19 anonieme graven bewaard. Opvallend is dat de graftekens in het noordelijk kerkhof gericht zijn naar het pad en niet naar de kerk. Op het zuidelijk deel zijn de graftekens naar de kerk gericht. De graftekens illustreren de evolutie van de funeraire vormgeving van het midden van de 19de eeuw tot de jaren 1970. Er bleven enkele houten, betonnen en gietijzeren kruisen bewaard. De meeste graftekens zijn opgetrokken in blauwe hardsteen, soms aangevuld met graniet of een tekstplaat in marbriet. Er zijn enkele zwartgranieten naoorlogse graftekens en een gietijzeren kruis. Zowel stèles met een graftuin als stèles met zerken, sokkels met kruisen en tomben komen er voor en dat in een variatie van gangbare stijlen van eclecticisme tot neogotiek, art deco en (naoorlogs) modernisme. Meerdere graftekens dragen opvallende grafsymboliek. Bijvoorbeeld: Meers met een palmtak en een standbeeld van een engel ten voeten uit die een kruis bebloemt, Meers-Herlitska laurier-en-immortellenkrans, Van Spauwen – Stassen – Pauly met urnenvazen en planten, Cleuren-Daerden met guirlande, Kuipers-Michiels met bloemen en (gevlamde) urnenvazen, Daniels-Daerden met eikentakken, Vaes-Cleuren met palmtakken, enzovoort.
In het koor van de Sint-Martinuskerk, tegen de zuidelijke koorwand, staat het laat 17de-eeuwse wit en zwart marmeren wandepitaaf voor Joannis Ludovicis van Elderen, opgetrokken in classicerende barok. Op een sokkel bestaande uit een plint en een lichaam met grafschrift steunt een portiek, uitlopend op een fronton. In de portiek staat de witmarmeren beeltenis van de kerkvorst afgebeeld, in aanbidding voor een barok crucifix, de rechter hand op het hart en een bijbel in de andere hand. In het fronton prijkt zijn wapenschild. De ingebeitelde graftekst luidt Sepulcrum Celsissimi & ReverendissimiPrincipis Domini Joannis Ludovici ab Elderen, Episcopi & Principis Leodiensis, Ducis Bulloniensis, Marchionis Franchimontensis, Comitis Lossensis, Hornensis, &c. prlMafbrVarll obIt qVasI sVbIto Joannes LVDoVICVs antIstes ebVro.
Is deel van
Genoelselderen
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Parochiekerk Sint-Martinus met kerkhof [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/36880 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.