Teksten van Calvarie op de Bloedberg

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/3944

Calvarie op de Bloedberg ()

Tegen de noordgevel van het Vleeshuis, op de zogenaamde Bloedberg, Calvarie van de hand van Cornelis Van Dael. De oorspronkelijke houten Christus op het kruis dateert van 1741, de beelden uit witte natuursteen van Maria (jaartal en initialen CVD op voetstuk) en Johannes dateren respectievelijk uit 1758 en 1761. Deze werden voorheen geflankeerd door twee engelen.

De beeldengroep stond oorspronkelijk opgesteld op de Zakbrug in de Zakstraat tegen de Burchtgracht. Onder de Franse bezetting werden de beelden weggenomen en later teruggeplaatst. In 1830, tijdens de beschietingen van de stad door de Nederlandse generaal David Hendrik Chassé, kwam een kanonbal op het Christusbeeld terecht. Na herstelling van de aangebrachte schade door de beeldhouwer J.B. Van Hool, werd de beeldengroep in 1833 verplaatst naar de Bloedberg. Restauratiewerken volgden in 1865 en 1951; in 1976 verhuisden de gehavende beelden naar het Museum Vleeshuis. De huidige replica’s in epoxymortel door L. Van Rijssegem dateren uit 1987; de twee flankerende engelen werden weggelaten.

De beeldengroep staat onder een afdak en rust op een bewerkte hardstenen sokkel met rocailleversiering en het opschrift "Effigiem Christi/ dum transis/ pronus honora/ Jesu/ CruX/ MunDo/ Laeta/ LUX/ Sed non Effigiem/ sed quem/ Designat adora".


Auteurs:  Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Calvarie op de Bloedberg [online], https://id.erfgoed.net/teksten/297758 (geraadpleegd op ).


Calvarie op de Bloedberg ()

Tegen de noordgevel van het Vleeshuis, op de zogenaamde Bloedberg, Calvarie van de hand van Cornelis Van Dael; houten Christus op kruis (1741) tussen Johannes en Maria (jaartal 1758 en initialen CVD op voetstuk Mariabeeld) van witte steen; de beelden zijn erg beschadigd en zitten onder een dikke laag verf; een kleine engelenfiguur eveneens van witte steen aan weerszij (1761).

De beeldengroep staat onder een afdak en rust op een arduinen sokkel met rocaille versiering en opschrift "Effigiem Christi/ dum transis/ pronus honora/ Jesu/ crux/ mundo/ laeta/ lux/ sed non effigiem/ sed quem/ designat adora"/.

Onder de Franse bezetting werden de beelden weggenomen en later teruggeplaatst. In 1830, tijdens het bombardement der stad door Chasse, kwam een kanonbal op het Christusbeeld terecht. De aangebrachte schade werd in 1833 hersteld door beeldhouwer J.B. Van Hool. Andere restauratiewerken werden uitgevoerd in 1865 en 1951.


Bron: GOOSSENS M. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A., STEYAERT R., ILLEGEMS P. & DE BARSÉE L. 1976: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3na, Brussel - Gent.
Auteurs:  Plomteux, Greet; Goossens, Miek
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Calvarie op de Bloedberg [online], https://id.erfgoed.net/teksten/3944 (geraadpleegd op ).