Meergezinswoning met smidse en café in art-nouveaustijl, gebouwd in opdracht van de hoefsmid Emile Vermeiren, naar een ontwerp door Jan Van Weert uit 1908. Het gebouw behoort tot het vroege oeuvre van de architect, die in Antwerpen actief was van omstreeks 1900 tot kort na de Tweede Wereldoorlog. Het ontwerp is representatief voor de gematigde art-nouveaustijl uit zijn beginjaren, vaak gekenmerkt door een bijzondere aandacht voor sgraffito's en smeedwerk.
Met een gevelbreedte van drie traveeën, omvat de rijwoning vier bouwlagen onder een pseudo-mansarde (leien). De lijstgevel heeft een parement uit gele baksteen in kruisverband, met gebruik van blauwe hardsteen voor de bewerkte plint, en witte natuursteen voor de pui, speklagen, hoekblokken, lekdrempels, kraagstenen, kapitelen en topstukken. Asymetrisch van opzet, legt de compositie de klemtoon op het hoger opgetrokken zijrisaliet, dat wordt bekroond door postamenten met bewerkte kraagsteen en topstuk, waartussen een gebogen pseudo-fronton. De hoge puien van de vroegere smidse en het café doorbreken de begane grond, elk overspannen door een ijzeren I-balk met rozetten op kraagstenen en een brede steekboog. Op de eerste twee bovenverdiepingen registers van oplopende rechthoekige vensters en in de topgeleding drielichten, de ijzeren latei op kraagstenen en de lekdrempels met spuwers. Een driezijdige houten erker accentueert op de tweede verdieping het risaliet. Zware houten kroonlijst op modillons boven steigergaten als gevelbeëindiging; vereenvoudigde houten dakkapellen, oorspronkelijk met vleugelstukken en een pseudo-fronton tussen postamenten met topstuk. Het gevelontwerp voorzag een rijk sgraffitodecor en smeedwerk in art-nouveaustijl, met verwijzingen naar het ambacht van de smid. De grote panelen boven de cafépui en in het risaliet dragen het opschrift smederij en voorstellingen van de dageraad en het landleven. Het smeedwerk in zweepslagstijl van de borstweringen en de vorst van het risaliet, verwerkt de initialen EV en hoefsmidwerktuigen van bouwheer Emile Vermeiren. Vandaag zijn de sgraffito’s overpleisterd, het smeedwerk en het oorspronkelijke art-nouveau-schrijnwerk van puien, deuren en vensters verwijderd.
De driehoekige plattegrond huisvestte volgens de bouwplannen op de begane grond de smidse en een café. De bovenverdiepingen en mansarde, ontsloten door de zijdelings ingeplante inkom- en traphal, vormden huurkwartieren van vier kamers met wc.
Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2017: Meergezinswoning met smidse en café in art-nouveaustijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/202776 (geraadpleegd op ).
Rijhuis met drie traveeën en vier bouwlagen onder pseudo-mansardedak, daterend van circa 1900. Merkwaardige gele bakstenen lijstgevel gelardeerd met natuursteen. Linker-travee behandeld als hoger uitgebouwde risaliet, beëindigd op gebogen kroonlijst met klossen en geflankeerd door hoekfreiten. Rechthoekig vensters ook ingedeeld als twee- of drielichten onder metalen latei op geprofileerde kraagsteentjes; de bevestigingsbouten werden in rozetvorm uitgewerkt; lekdrempels met diep ingekerfde druipgleuf. Breed opengewerkte puien en vleugeldeur met bovenlicht.
Bron: GOOSSENS M. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A., STEYAERT R., ILLEGEMS P. & DE BARSÉE L. 1976: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3na, Brussel - Gent.
Auteurs: Plomteux, Greet; Goossens, Miek
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Goossens M. 1976: Meergezinswoning met smidse en café in art-nouveaustijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/3971 (geraadpleegd op ).