is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Parochiekerk Sint-Pieters
Deze vaststelling is geldig sinds
omvat de aanduiding als beschermd monument Parochiekerk Sint-Pieters
Deze bescherming is geldig sinds
omvat de aanduiding als beschermd monument Parochiekerk Sint-Pieters: kerkhofmuur en dodenhuisje
Deze bescherming is geldig sinds
is deel van de aanduiding als beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Dorpskern Bertem
Deze bescherming is geldig sinds
is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Parochiekerk Sint-Pieters
Deze vaststelling was geldig van tot
Maasromaanse kerk uit de 11de eeuw, typisch voorbeeld van de landelijke Ottoonse architectuur uit het voormalige prinsbisdom Luik. Het plan bestaat uit een gesloten, versterkte westtoren (ingang aanwezig voor 1711), van de romaanse tijd af voorzien van een bovenverdieping met galmgaten, uit drie beuken van zes traveeën, zonder absidiolen, en één rechte travee voor de halfcirkelvormige en lagere apsis. Oorspronkelijke ingang achteraan in de zuidzijbeuk; zogenaamd Paradijsportaal met gebeeldhouwde versiering ten zuiden van het koor (tweede kwart 13de eeuw).
Eenvoudige basilicale opstand: pijlers met imposten en rondbogen (hier verrijkt met kraallijst), vlakke muren doorbroken door kleine vensters met hoge afzaat, houten plafond in de beuken; koorgewelf in de apsis en tongewelf ter overkluizing van de benedenverdieping van de toren. Bint uit de 12de eeuw gedeeltelijk bewaard onder de dakkap.
Noordelijke sacristie (18de eeuw) en zuidelijke (20ste eeuw). Zoldering van het schip (1900). Belangwekkende, archeologische restauratie door R. Lemaire en F. Vandendael (1935).
Mobilair. Gotische Christus (16de eeuw); Calvarie met folkloristische inslag (17de eeuw) en borstbeeldreliekhouder in barokstijl (18de eeuw); barokke biechtstoelen en -kansel (1642 en 1648), Louis XVI-orgel (einde 18de eeuw). Tegen de zuidgevel een gotische grafsteen van J. Vandervoirt (1571) en zijn broer, pastoor van Bertem.
Bron: GENICOT L.F., VAN AERSCHOT S., DE CROMBRUGGHE A., SANSEN H. & VANHOVE J. 1971: Inventaris van het cultuurbezit in Vlaanderen, Architectuur, Provincie Brabant, Arrondissement Leuven, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 1, Luik.
Auteurs: Genicot, Luc; Van Aerschot, Suzanne; de Crombrugghe, Anne; Sansen, Hadewych; Vanhove, Jacqueline
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Resten van de oorspronkelijke dakkap werden voor het eerst waargenomen door kanunnik Lemaire in het begin van de 20ste eeuw. Boven de middenbeuk herkende Lemaire sporen met inkepingen van verdwenen schoren en standzonen. Hieruit kan een enkelvoudige sporenkap van het romaanse type worden gereconstrueerd.
Ommuurd en vergroend kerkhof omheen de kerk met voornamelijk naoorlogse graftekens.
De historische kaarten zijn niet eenduidig over de omheining van het kerkhof. Volgens een figuratieve kaart uit 1559 is de site op dat ogenblik met bomen omzoomd en ook op het kerkhof staat een boom afgebeeld. Een nog steeds bestaande voetwegel loopt van oost naar west over het kerkhof. De kaart suggereert dat enkel ten zuiden van de kerk begraven werd. De prekadastrale kaart van Karel de Croÿ (1551-1612) toont een volledig ommuurd kerkhof. De Ferrariskaart uit de late 18de eeuw herneemt de situatie van 1559.
De Atlas der Buurtwegen uit 1840 bevestigt met zekerheid dat het kerkhof aan de straatzijde een kerkhofmuur had. In 1899 besliste het gemeentebestuur om het kerkhof te vergroten en meteen een nieuwe kerkhofmuur en een dodenhuisje op te trekken. In 1907 maakt architect Joseph Joos (1853-1929) de plannen daarvoor op.
De kerkhofmuur is samengesteld uit drie delen: de met driehoekig afgeschuinde dekstenen afgewerkte bakstenen muur van 1908 (zuid- en oostzijde), een in machinale baksteen met ezelsrug afgewerkt vernieuwd gedeelte van 1966-1967 (noordzijde, naar ontwerp van architect A.G. Van Doren) en de muur van de aangrenzende bebouwing aan de westzijde. Karakteristiek voor de ruim drie meter hoge muur is het getrapte verloop waarmee het niveauverschil wordt overbrugd en de strakke ritmering door op regelmatige afstand aangebrachte verstevigingen met hardstenen blokken.
Het in de kerkhofmuur geïncorporeerde dodenhuisje maakt deel uit van het concept van 1908. Rechthoekig volume met traditionele vormgeving, opgetrokken in bak- en hardsteen met leien zadeldak met aandaken en schouderstukken.
Eveneens in de zuidelijk kerkhofmuur geïncorporeerd is het gedenkteken voor oud-strijders. Ter hoogte van het gedenkteken is de muur gecementeerd met schijnvoegen. Het gedenkteken dat bestaat uit drie gedenkplaten wordt voorafgegaan door een plantsoen en is omringd met een ijzeren hekken. Twee hardstenen stèles met een plint, voet, lichaam en ogief-vormig kopstuk herinneren aan de gesneuvelden en gefusilleerden van de Eerste Wereldoorlog. De kopstukken zijn versierd met een ingeschilderde Belgische vlag. Tussen beide stèles in hangt een rechthoekige hardstenen plaat die herinnert aan de burgerlijke oorlogsslachtoffers en slachtoffers van de concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog.
Tegen de kerkmuur zijn enkele hardstenen graftekens te vinden uit de 18de en 19de eeuw. Ten noorden aansluitend bij de toren en de noordbeuk staat een witgeschilderde classicistische, langs de west- en noordkant geopende kapel. Vier zuilen op basementen en met Korintische kapitelen ondersteunen een gelijste architraaf en het met leien gedekte zadeldak met een oost-west gerichte nok. De kapel is met een tongewelf afgewerkt en het fronton is daardoor ook halfrond uitgesneden. De kapel is afgesloten met een ijzeren hekken. In de kapel staan vandaag drie hardsteen grafplaten opgesteld.
Op het kerkhof staan voornamelijk graftekens uit de naoorlogse periode tot vandaag. Tot de oudste vrijstaande graftekens behoort het ongedateerde, hardstenen neogotische grafkruis voor de familie Vittal Van Hamme in een met paaltjes en een ketting omheinde graftuin. Er bleef ook een gietijzeren kruis bewaard. De naoorlogse graftekens getuigen van de sobere art deco (bijvoorbeeld Coopmans-Ciroux) en het modernisme. Ze zijn uitgevoerd in hardsteen, composietsteen, mozaïek en graniet. Gebeeldhouwde grafsymboliek is er zeldzaam (bijvoorbeeld Van Eycken-Ronsmans, Odette Laes +2012, Augustinus Berthels +1957).
Opmerkelijk zijn de verspreid liggende doch identieke graftekens voor kloosterzusters uit de jaren 1990. Een kloosterorde is niet vermeld maar ongetwijfeld gaat het om de Zusters van Liefde uit Bertem. Op de modernistische graftekens uit gefrijnde hardsteen, bestaande uit een stèle en een getrapte zerk hangt een grafschrift op zwarte marbriet en een ceramisch kruis met het opschrift Deus caritas est.
Het kinderperk vertoont een grote variatie aan materialen en stijlen, vaak miniatuurversies van gewone grafstenen.
Op het kerkhof ligt één grafteken uit de Tweede Wereldoorlog van de Commonwealth War Graves Commission bestaande uit een natuurstenen stèle en een eveneens met natuursteen omheinde graftuin. De grafsteen fungeert ook als cenotaaf voor een op zee gesneuvelde soldaat.
Is deel van
Bertem
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Parochiekerk Sint-Pieters met kerkhof [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/41501 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.