De grote, mooie gotische kerk beheerst de dorpshuizen, die er in een cirkel rondom geschaard zijn. Het basilicale grondplan voorziet in een zware toren met traptoren aan de noordoostzijde, vijf beuken van drie traveeën, een niet uitspringend transept en een op een vijfzijdige apsis uitlopend koor, geflankeerd door sacristieën.
Koor van ijzerzandsteen, voorzien van uitspringende steunberen die de traveeën ritmeren; eenvoudige lancetvensters (tweede helft 13de eeuw); oorspronkelijk niet overwelfd doch na de brand in 1751 overkluisd met een classicistisch tongewelf met houten bebording; eerste venster aan de noordzijde, aan de binnenkant opgevat als schijnraam. Noordsacristie met kruisribgewelven opgetrokken gelijktijdig met het koor; zuidsacristie uit de 18de eeuw.
Opbouw voortgezet met de zuidtranseptarm waar de sierbanden minder verfijnd zijn dan elders; dubbele rechthoekige travee overkluisd met kruisribgewelven (eerste helft 14de eeuw).
Tijdens de 15de eeuw oprichting van de noorddwarsarm en van het grootste deel der beuken op ronde zuilen: gotische overwelving met tenietlopende profielen; transept van zijn oostelijke en westelijke bogen beroofd sedert de toevoeging van de lagere overkluizing uit de 18de eeuw; oostelijke puntgevel van de beuk opgetrokken uit baksteen (idem). Westelijke uiteinden van de zijbeuken en noordwand pas later voltooid tijdens de 16de eeuw.
De enorme gotische toren behoort tot dezelfde bouwcampagne als de hoofdbeuk (15de eeuw); enig deel dat, op de onderbouw na, samen met zijn massieve steunberen opgetrokken is uit kalkzandsteen; onvoltooide torenspits; hoge arcade naar de beuk toe voorzien van diep uitgewerkte sierbanden; onder het doksaal overwelving uit de 18de eeuw.
Restauratie door R.M. Lemaire (1965).
Mobilair. Gotische Calvarie aan de ingang van hef koor (16de eeuw), gepolychromeerde houtsculptuur in folkloristische stijl (zuidzijbeuk, noordelijk zijaltaar); grote patroonheilige (circa 1800 ?); in de zuidzijbeuk, classicistische doopvont en opnieuw gebruikte gotische hefboom (15de eeuw).
Barokke zijaltaren, marmeren hoofdaltaar, classicistische lambrisering en Louis XV-credenstafel (koor), (18de eeuw), modern metalen altaarblok door R. Bonduel. Achteraan in de beuk, barokafsluiting verfraaid met koperen balusters (1626).