Voormalig tramstation met woning en douanekantoren, gebouwd in 1899 in opdracht van de "Société Nationale des chemins de fer vicinaux", het ontwerp dateert van 30/12/1898; in hetzelfde jaar tevens de bouw van een kolenmagazijn en in 1900 van een loods met aanpalende slaapplaats.
Het stationsgebouw bleef in gebruik tot circa 1943, werd in 1952-1953 verdeeld en verkocht aan verschillende eigenaars en onderging de daarmee gepaard gaande aanpassingen; het kolenmagazijn en de loods zijn inmiddels verdwenen; de verderaf gelegen quarantainestallen voor het vanuit Nederland ingevoerd vee werden verbouwd tot een monumentale waterburcht, zie Strijbeek nummer 5.
Oorspronkelijk een woning met dubbelhuisopstand van drie traveeën en twee bouwlagen met ten oosten een uitbouw van één bouwlaag, het washuis, ten westen een lagere annex van twee bouwlagen, het kantoor, en een aanbouw van zes traveeën en één bouwlaag, destijds wacht- en bezoekerszaal, depot en tolkantoor; zadeldaken (nok parallel aan de straat, mechanische pannen) met deels bewaarde houten windborden, destijds overkragend met tevens houten windborden aan de zijpuntgevels en met topornamenten. Sobere baksteenbouw met muurbanden, negblokken, omlijstingen van gesinterde steen en gecementeerde panelen op voor- en zijgevels onder meer met opschrift "Meersel". Lijstgevels met middenrisalieten, eindigend op puntgeveltjes. Segmentbogige muuropeningen. Heden verbouwd tot woningen, zie oorspronkelijk houtwerk vervangen, gewijzigde muuropeningen,...
- Kadaster Antwerpen, Mutatieregisters Meerle, schetsen 1900/14, 1952/22.
- Gegevens en plannen verstrekt door de heer E. Keutgens.