Station van 1878. Nadat de aanleg van de spoorlijn Herentals-Mol-Neerpelt was goedgekeurd, startte men met de bouw van stations met bijhorende woning voor de stationschef. Voor de stations van de nieuwe concessie Antwerpen-München-Gladbach opteerde men voor statiosn van het type "Grand Central Belge type II", dat in de jaren 1870 geïntroduceerd werd door de gelijknamige spoorwegmaatschappij.
Dit standaardtype vertoont een lang, laag en breed station van baksteen met zijtopgevels, gemarkeerd door het gebruik van de zogenaamde "Lombardische" boogfries. Nadat de spoorwegmaatschappij "Grand Central Belge" door de Staat was overgenomen in 1898, werden de stations circa 1901-1902 verhoogd met een bovenverdieping en een schilddak (type IIbis).
Drie + vijf traveeën en één à twee bouwlagen onder zadel- en schilddak (nok parallel aan de straat, mechanische pannen). Baksteenbouw geritmeerd door lisenen bovenaan verbonden door baksteenfries, benedenverdieping met hardstenen gebosseerde hoekblokken. Hogere hoofdvleugel met doorlopende puilijst. Segmentboogvensters en -deuren met hardstenen sluitsteen. Rechter topgevel met oculus in hardstenen omlijsting.
DE BOT H., In een klein stationneke. De stations in de provincie Antwerpen, Lier, 1988, 24, 52.
Bron: KENNES H. & STEYAERT R. 2001: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Turnhout, Kanton Herentals, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 16n3, Brussel - Turnhout. Auteurs: Steyaert, Rita Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)