Lievebrug over het Leopoldkanaal. In het najaar van 1944 bevrijdden de Canadezen in de Slag bij het Leopoldkanaal de gemeenten ten zuiden van het Leopoldkanaal. Op 6 oktober begonnen de soldaten van het 7de Canadese Infanteriedivisie de constructie van een "Bailey-bridge" over het Leopoldkanaal tussen Maldegem en Sint-Laureins. Een paar dagen later staken bij de eerste fase van de "Switchback Operation" de Canadezen het kanaal over. Ongeveer 200 gesneuvelde Canadezen werden eerst begraven op een noodkerkhof aan de Aardenburgkalseide in Maldegem. In 1945 werd het Canadees oorlogskerkhof in Adegem geopend. Er rusten 1145 gesneuvelden waaronder 844 Canadezen.
De Lievebrug is een "Baileybrug", een militaire vakwerkbrug, zoals die in 1940 ontwikkeld werd door de Engelse ingenieur Sir Donald Coleman Bailey (1901-1985). Met dit bruggentype bestaande uit geprefabriceerde stalen onderdelen, gekoppeld door moerbouten en pinnen, was men in staat op een korte tijdspanne bruggen van uiteenlopende overspanning samen te stellen. Het brugdek is van hout. Vanaf 1941 werd de Baileybrug toegepast door de Amerikanen in oorlogstijd, in Europa vooral door de Amerikaans-Canadese legers in de jaren 1944-45 bij het einde van de Tweede Wereldoorlog. Als strategische brug, die in enkele uren tijd moest kunnen opgebouwd worden, terug gedemonteerd, getransporteerd en terug opgebouwd worden, is de betreffende brug vermoedelijk één van de laatste resterende en nog steeds in gebruik zijnde Baileybruggen uit de Tweede Wereldoorlog.
Bron: BOGAERT C. & LANCLUS K. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Oost-Vlaanderen, Gemeenten: Assenede, Eeklo, Kaprijke, Maldegem en Sint-Laureins, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 21n, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)