Sint-Jacop ()

Burgerhuis met dubbelhuisopstand van oorspronkelijk twee bouwlagen, in laat- of neoclassicistische stijl uit de eerste helft van de 19de eeuw. De ongelijke traveeënindeling wijst wellicht op een traditionele, mogelijk 17de-eeuwse kern. Het pand werd in 1881 door de architect François Baeckelmans verhoogd met een tweede verdieping onder zadeldak. Opdrachtgever was de kunstschilder Louis Hendrix (Peer, 1827-Antwerpen, 1888), een leerling van Henri Leys aan de Antwerpse academie, lid van het Sint-Thomas- en Sint-Lucasgilde en bevriend met Jean-Baptiste Bethune. De kunstenaar staat bekend voor religieuze taferelen en historiestukken in neogotische stijl, waaronder kruiswegstaties en wandschilderingen in kerken, maar schilderde ook portretten. Op het verbouwingsontwerp van Baeckelmans is in het noordelijke dakvlak een groot glasvlak voorzien als bovenlicht voor het kunstenaarsatelier.

François Baeckelmans was als architect actief van vermoedelijk midden jaren 1850 tot zijn overlijden in 1896. Vroeg in zijn loopbaan voltooide hij enkele belangrijke ontwerpen van zijn vroegtijdig overleden, jongere broer Louis Baeckelmans, waaronder het Gerechtshof aan de Britselei. In zijn eigen ontwerpen verruilde hij het conventionele neoclassicisme al in een vroeg stadium voor de pittoreske neo-Vlaamserenaissance of de neogotiek. Tijdens de latere jaren 1880 ontwierp Baeckelmans het grauwzustersklooster in de Lange Sint-Annastraat, het redemptoristenklooster aan het Hopland en het Instituut Onze-Lieve-Vrouw aan de Amerikalei. Tot zijn laatste realisaties behoort de Sint-Rochuskerk met pastorie te Deurne.

Met een gevelbreedte van vier traveeën, omvat de rijwoning drie bouwlagen onder een zadeldak. De bepleisterde en beschilderde lijstgevel beantwoordt aan een regelmatige ordonnantie, opgebouwd uit registers van rechthoekige vensters op kordonvormende lekdrempels. De inkomdeur met bovenlicht is gevat in een fraaie omlijsting in Lodewijk XVI-stijl, te dateren in het laatste kwart van de 18de eeuw. Het verbouwingsontwerp door Baeckelmans lijkt uit te wijzen dat dit poortje van zijn oorspronkelijk positie in de rechter travee werd verplaatst naar zijn huidige positie in de tweede travee. Rechthoekige deur in geprofileerde omlijsting, bekroond door een entablement met golfmotief. Erboven een rechthoekig bovenlicht in geprofileerde omlijsting met oren en neuten, een schelpsleutel en omlopende guirlandes; fraaie smeedijzeren waaier met een pijl en pijlenkoker als centraal motief. Een houten kroonlijst met tandlijst vormt de gevelbeëindiging. Het houten schrijnwerk van de inkomdeur en vensters is bewaard, evenals het gebogen smeedijzeren traliewerk van de begane grond, de parapetten van de eerste verdieping, en de gietijzeren voetschraper.

  • Stadsarchief Antwerpen, bouwdossier 1881#1384.

Auteurs:  Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2017: Sint-Jacop [online], https://id.erfgoed.net/teksten/203057 (geraadpleegd op ).


Huis Sint-Jacop ()

Eenvoudig dubbelhuis van vier traveeën en drie bouwlagen met bepleisterde en beschilderde lijstgevel, daterend uit het tweede kwart van de 19de eeuw. Rechthoekige vensters op doorlopende lekdrempels; traliewerk op de begane grond en smeedijzeren leuningen op de tweede bouwlaag Fraaie deuromlijsting in Lodewijk XV-stijl met eenvoudige geprofileerde lijsten en rechthoekig sierlijk getralied bovenlicht, waarrond geprofileerde riemlijstjes met oren en schelpmotief.


Bron: DE MUNCK-MANDERYCK M., DECONINCK-STEYAERT R. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nb, Brussel - Gent.
Auteurs:  Plomteux, Greet; Steyaert, Rita; Manderyck, Madeleine
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Steyaert R. & Manderyck M. 1979: Sint-Jacop [online], https://id.erfgoed.net/teksten/5079 (geraadpleegd op ).