Het eerste station, geopend in 1847, was gelegen aan de huidige Stationstraat. Het huidige, sterk aangepaste complex, van 1930-1931, naar ontwerp van P. Nouille en G. Duchateau, omvatte vroeger naast het stationsgebouw ook nog in de rechter vleugel het telegrafiekantoor dat in 1974 is afgebroken voor de aanleg van de verbindingsbrug tussen Emelgem en Izegem. Eenvoudige baksteenbouw aansluitende bij de art deco, zie geometrische vormentaal, verfraaid door contrasterende witgecementeerde gevelvlakken. Langgestrekte lijstgevel van één à twee bouwlagen onder schild- en zadeldaken, -onder meer met wolfseind- (nok parallel aan de straat, mechanische pannen); klimmende dakkapellen.
Lijstgevel van de huidige lokettenvleugel eertijds doorbroken door afgeknotte puntgevel met klok, verticaal benadrukt door de zijrisalieten met doorgetrokken vensteropeningen. Links, lager aanpalende vleugel van één bouwlaag; in de jaren 1970 verhoogd met een vijf traveeën breed dakvenster onder driehoekig pseudofronton tussen postamenten. Volledig aangepast interieur.
VERBEKE P., Architectuur in Izegem tijdens het interbellum, een overzicht van de belangrijkste stijlstromingen en de realisaties van de voornaamste architecten, 3 dln., onuitgegeven licentiaatsverhandeling, RUG, 1997-1998, p. 76-78.
WAEYAERT FR., LERMYTE J.M. (o.l.v.), De Droogenbroodroute (1847-1997), De spoorlijn 66 Brugge-Kortrijk, Aartrijke, 1997, p. 163-177.
Bron: DE GUNSCH A., METDEPENNINGHEN C. & VANNESTE P. met medewerking van TANSENS A. 2001: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie West-Vlaanderen, Arrondissement Roeselare, Kantons Hooglede - Izegem - Lichtervelde, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 17n2, Brussel - Turnhout. Auteurs: De Gunsch, Ann; Metdepenninghen, Catheline; Vanneste, Pol Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)