Schoolgebouw

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie Antwerpen
Gemeente Geel
Deelgemeente Geel
Straat Stationsstraat
Locatie Stationsstraat 27-29, Geel (Antwerpen)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Adrescontrole Geel (adrescontroles: 07-01-2007 - 17-01-2007).
  • Inventarisatie Geel (geografische inventarisatie: 01-01-2002 - 31-12-2002).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Schoolgebouw

Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009.

Beschrijving

Opgericht als meisjesschool in 1881-1883 naar ontwerp van P.J. Taeymans, van 1884 tot 1898 Sint-Aloysiuscollege en nadien gemeentelijke jongensschool, meermaals verbouwd en vergroot, onder meer naar ontwerp van J. Taeymans van 1904, later onder meer ingericht als brandweerkazerne en heden Stedelijke Muziekacademie.

U-vormig complex van drie + zeven + drie traveeën en twee bouwlagen. Centraal recente vleugel tussen flankerende topgevels met jaarstenen "anno 1883". Bakstenen tuitgevels met overhoekse topstukken, bepleisterde banden en door- en omlopende lekdrempels. Segmentboogvensters; nummer 27 met korfboogdeur in geblokte neorenaissance-omlijsting onder gebroken, driehoekig fronton met topvaas op gegroefde voluutconsoles, uitlopend in wortelmotiefjes.

  • Provinciaal Archief Antwerpen, Scholen, plannen 17, Geel centrum, dossier 15.
  • Twee puike voorbeelden van renovatie, in Nieuwsblad van Geel, CXXXVII, nr. 52, 28 december 1990, p. 1.

Bron: Kennes H. & Steyaert R. 2002: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Turnhout, Kanton Mol, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 16N5, Brussel - Turnhout.

Auteurs: Steyaert, Rita

Datum tekst: 2002

Relaties

Geen afbeelding beschikbaar

maakt deel uit van Stationsstraat

Stationsstraat (Geel)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.