Neoclassicistisch burgerhuis van het bel-etagetype, uit het eerste derde van de 19de eeuw. In 1907 liet Alfred Auguste Hosdez (Nieuwkerke, 1864-Antwerpen, 1914), echtgenoot van Maria Van Camp (Schoten, 1863-Antwerpen, 1929) een langgerekte achterbouw optrekken over de volledige oppervlakte van het perceel. Naar een ontwerp door de architecten August Cols en Alfried Defever, omvatte deze uitbreiding op de bel-etage een drieledige feestzaal "voor een gesloten gezelschap" met bovenlichten in beaux-artsstijl, die met het voormalige hotel verbonden was door een hal met bovenlicht. In 1921 paste architect Guillaume Rooses het complex in opdracht van de Parijse bankdirecteur Emile Georget aan tot een filiaal van de Banco Español del Rio de la Plata. De architecten Vincent Cols en Jules De Roeck verplaatsten in 1928 het portaal van de tweede naar de vierde travee, in opdracht van de bank Caisse Urbaine et Rurale. In 1985 werd de vroegere feestzaal/bank door het Nieuw Raamtheater omgevormd tot schouwburg, waar sinds 2011 de sociaal-artistieke werkplaats Tutti Fratelli gevestigd is.
Rijwoning met een gevelbreedte van vier traveeën, drie en een halve bouwlaag hoog onder een leien zadeldak. Bepleisterde en beschilderde lijstgevel met gebruik van blauwe hardsteen voor de plint, puilijst en deuromlijsting. Geleed door de puilijst en het klassieke hoofdgestel met houten kroonlijst, beantwoordt de opstand aan de klassieke driedeling. Deze is opgebouwd uit de gedrukte, sokkelvormende pui met schijnvoegen, de oplopende bovenbouw en de mezzanine. De opstand wordt gemarkeerd door het brede, gedesaxeerde middenrisaliet, oorspronkelijk met koetspoort. Verder wordt de bovenbouw per verdieping geritmeerd door rechthoekige spaarvelden. De bel-etage onderscheidt zich door rondbogige deurvensters met geprofileerde archivolt op imposten, en typische smeedijzeren leuningen uit de bouwtijd. Registers van rechthoekige vensters op de overige bouwlagen. De koetspoort van het risaliet, bevindt zich sinds 1928 versmald tot deur in de rechter travee. Rechthoekige deur in een hardstenen omlijsting met gestrekte waterlijst op gegroefde voluutconsoles; smeedijzeren deur.
Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2017: Neoclassicistisch burgerhuis [online], https://id.erfgoed.net/teksten/203502 (geraadpleegd op ).
Laat-empire getint burgerhuis van vier traveeën en drie en een halve bouwlaag afgedekt met leien zadeldak, te dateren circa 1840. Bepleisterde lijstgevel met gebruik van arduin voor plint, puilijst, deuromlijsting. Begane grond met bossages, de bovenverdieping met paneelwerk. Rechthoekige vensters met uitzondering van de rondbogige beletagevensters voorzien van geprofileerde archivolt en ijzeren leuning. Rechthoekige deur in hardstenen omlijsting met waterlijst op gegroefde consoles.
Bron: DE MUNCK-MANDERYCK M., DECONINCK-STEYAERT R. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nb, Brussel - Gent.
Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita; Manderyck, Madeleine
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Steyaert R. & Manderyck M. 1979: Neoclassicistisch burgerhuis [online], https://id.erfgoed.net/teksten/5340 (geraadpleegd op ).