Gemeenteschool

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie West-Vlaanderen
Gemeente Middelkerke
Deelgemeente Sint-Pieters-Kapelle
Straat Brugsesteenweg
Locatie Brugsesteenweg 5A-D, 7, Middelkerke (West-Vlaanderen)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Adrescontrole Middelkerke (adrescontroles: 07-02-2008 - 08-02-2008).
  • Inventarisatie Middelkerke (geografische inventarisatie: 01-01-2002 - 31-12-2002).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Gemeenteschool

Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009.

Beknopte karakterisering

Beschrijving

Bruggesteenweg nrs. 5-7. Gemeenteschool cf. opschrift in casement. Bestaande uit schoolmeesterswoning en achterliggende klassenvleugel met aansluitende speelplaats aan straatzijde afgezet d.m.v. baksteenmuur met lisenen onder ezelsrug; korfboogpoort tussen postamenten.

Dubbelhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (Vlaamse pannen); houten dakkapellen. Historiserende wederopbouwarchitectuur n.o.v. architect T. Raison (Brugge) van 1922. Bakstenen lijstgevel. Aflijnend baksteenfries. Rechthoekige vensters op de eerste bouwlaag voorzien van kozijnconstructies met kleine roedeverdeling. Geprofileerde korfbogige deuromlijsting waarboven analoge nis met H.Jozefbeeld. Aandaken. Zijtuitgevels.

ALGEMEEN RIJKSARCHIEF BRUSSEL, DVG., 5145.

Bron: Huys M., Kerrinckx H. & Vanneste P. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Middelkerke, Deelgemeenten Leffinge, Lombardsijde, Mannekesvere, Schore, Sint-Pieterskapelle, Slijpe, Westende en Wilskerke, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL10, (onuitgegeven werkdocumenten).

Auteurs: Huys, Martine; Kerrinckx, Hans & Vanneste, Pol

Relaties

Geen afbeelding beschikbaar

maakt deel uit van Brugsesteenweg (Sint-Pieterskapelle)

Brugsesteenweg (Middelkerke)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.