erfgoedobject

Lager en Kleuteronderwijs Sint-Lutgardis

bouwkundig element
ID
55129
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/55129

Juridische gevolgen

Beschrijving

Bakstenen schoolhuis en nevenliggende klassenvleugel heropgebouwd in 1922 in neo-Vlaamse-renaissance-stijl, naar ontwerp van architect Jules Gunst (Nieuwpoort).

Schoolhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen op verhoogde begane grond; zadeldak (mechanische pannen) met centraal dakvenster in trapgevel; bouwaanvraag voorziet dakruiter en -kapellen. Gele baksteenbouw met gecementeerde plint; rondbogenfries; Brugse travee, ingeschreven in dakvenster; houten gootlijst op consoles; gecementeerde zijgevels met aandaken. Begane grond met rechthoekige vensters onder arduinen latei waarboven getoogde ontlastingsboog; verdieping met verdiepte tudorboogvensters. Rechthoekige deur onder arduinen latei waarboven drieledige nis met heiligenbeeld; verzorgd houtwerk met geajoureerde paneeldeur. Links korfbogig dienstpoortje onder ezelsrug, geflankeerd door postamenten. Klassenvleugel rechts (nok loodrecht op straat) in dito bouwtrant, in 1952 aangepast en verhoogd naar ontwerp van architect Louis Dochy. Aanpalend ten oosten: klassenvleugel uit jaren 1950-60; betonbouw.

  • Gemeentearchief Middelkerke, Bouwdossiers, WL 493, nummer 22 en WL 513, 18.08.52.

Bron: HUYS M., KERRINCKX H. & VANNESTE P. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Middelkerke, Deelgemeenten Leffinge, Lombardsijde, Mannekesvere, Schore, Sint-Pieterskapelle, Slijpe, Westende en Wilskerke, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL10, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Huys, Martine; Kerrinckx, Hans; Vanneste, Pol
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Lager en Kleuteronderwijs Sint-Lutgardis [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/55129 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.