Laatclassicistisch burgerhuis met barokke Onze-Lieve-Vrouw

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie Antwerpen
Gemeente Antwerpen
Deelgemeente Antwerpen
Straat Meir
Locatie Meir 39, Antwerpen (Antwerpen)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Actualisatie Antwerpen (actualisaties: 05-01-2006 - 05-01-2007).
  • Adrescontrole Antwerpen (adrescontroles: 23-07-2007 - 23-07-2007).
  • Herinventarisatie stad Antwerpen (geografische herinventarisatie: 10-02-2010 - 31-12-2018).
  • Inventarisatie Antwerpen (geografische inventarisatie: 01-01-1976 - 31-12-1992).
Links

Juridische gevolgen

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Hoekhuis

Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009.

omvat de bescherming als monument Beeld Madonna met Kind
gelegen te Meir 39 (Antwerpen)

Deze bescherming is geldig sinds 02-03-1983.

Beschrijving

Laatclassicistisch burgerhuis op de hoek van Meir en Lange Klarenstraat, dat uit het einde van de 18de eeuw of de beginjaren 1800 dateert. Het bestond al bij de uitbreiding van het links aanpalende herenhuis in 1802. Samengevoegd sinds 1987 ondergingen beide panden meerdere ingrijpende verbouwingen, het laatst in 2014.

Hoekhuis van drie bij acht traveeën en drie bouwlagen onder een zadeldak (leien). De bepleisterde en beschilderde lijstgevel beantwoordt aan een regelmatig ordonnantieschema. Naar boven toe verkleinende registers van rechthoekige vensters, haast vierkant op de tweede verdieping, met individuele lekdrempels. Volledig verbouwde begane grond, oorspronkelijk met rechthoekige poort in geriemde omlijsting op neuten in de linker travee. Klassiek hoofdgestel met houten kroonlijst.

Op de hoek fraaie Onze-Lieve-Vrouw met kind uit het begin van de 18de eeuw (na 1702), door de beeldhouwer Laurentius Gillis. Het beeld, vroeger toegeschreven aan Pieter I Verbruggen, werd gemaakt voor het convict (internaaat) van de paters jezuïeten aan de Sint-Jacobsmarkt, en maakte oorspronkelijk deel uit van een beeldengroep die verder uit de knielende Heilige Aloysius van Gonzaga bestond, de patroon van de studerende jongeren. Openbaar verkocht na de opheffing van de jezuïetenorde in 1773 bleef het beeld ter plaatse, om in 1814 te worden overgebracht naar de oostelijke hoek van Meir en Twaalfmaandenstraat. In 1872 kreeg het beeld zijn huidige opstelling, vermoedelijk op een voor die gelegenheid vervaardigde sokkel. In 2013-2014 werd het beeld gerestaureerd en voorzien van een monochroom geschilderde eindlaag door Sander Peeters.

Barok beeld uit Bentheimer zandsteen gekenmerkt door een zwierige plooienval. De licht vooroverbuigende Madonna ondersteund met beide handen het kind, dat over de linkerarm getoond wordt, oorspronkelijk aan de knielende Aloysius van Gonzaga. Het is geplaatst tegen een wolkenhemel met guirlandes en een vergulde stralenkrans met engelenhoofdjes, en rust op een eclectische sokkel. Daarvan vormt een gevleugelde engel met een tekstbanderol waarop “AVE MARIA” de console.

  • Stadsarchief Antwerpen, bouwdossier 838#74.
  • S.N. 1974: Antwerpen die scone, nummer 8.

Bron: -

Auteurs: Braeken, Jo

Datum tekst: 2017

Alle teksten

Aanvullende informatie

Dit beeld is van de hand van Laurentius Gillis (Antwerpen 1688- Antwerpen 1749) en niet van Peter I Verbrugghen.

Voor meer info beeldhouwer L. Gillis: http://laurentiusgillis.weebly.com

Gillis, Koen (21-11-2016 )

Relaties

Geen afbeelding beschikbaar

maakt deel uit van Meir

Meir (Antwerpen)

U kunt deze pagina citeren als:

Agentschap Onroerend Erfgoed 2017: Laatclassicistisch burgerhuis met barokke Onze-Lieve-Vrouw [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5513 (geraadpleegd op ).
Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.