Laatclassicistisch burgerhuis op de hoek van Meir en Lange Klarenstraat, dat uit het einde van de 18de eeuw of de beginjaren 1800 dateert. Het bestond al bij de uitbreiding van het links aanpalende herenhuis in 1802. Samengevoegd sinds 1987 ondergingen beide panden meerdere ingrijpende verbouwingen, het laatst in 2014.
Hoekhuis van drie bij acht traveeën en drie bouwlagen onder een zadeldak (leien). De bepleisterde en beschilderde lijstgevel beantwoordt aan een regelmatig ordonnantieschema. Naar boven toe verkleinende registers van rechthoekige vensters, haast vierkant op de tweede verdieping, met individuele lekdrempels. Volledig verbouwde begane grond, oorspronkelijk met rechthoekige poort in geriemde omlijsting op neuten in de linker travee. Klassiek hoofdgestel met houten kroonlijst.
Op de hoek fraaie Onze-Lieve-Vrouw met kind uit het begin van de 18de eeuw (na 1702), door de beeldhouwer Laurentius Gillis. Het beeld, vroeger toegeschreven aan Pieter I Verbruggen, werd gemaakt voor het convict (internaaat) van de paters jezuïeten aan de Sint-Jacobsmarkt, en maakte oorspronkelijk deel uit van een beeldengroep die verder uit de knielende Heilige Aloysius van Gonzaga bestond, de patroon van de studerende jongeren. Openbaar verkocht na de opheffing van de jezuïetenorde in 1773 bleef het beeld ter plaatse, om in 1814 te worden overgebracht naar de oostelijke hoek van Meir en Twaalfmaandenstraat. In 1872 kreeg het beeld zijn huidige opstelling, vermoedelijk op een voor die gelegenheid vervaardigde sokkel. In 2013-2014 werd het beeld gerestaureerd en voorzien van een monochroom geschilderde eindlaag door Sander Peeters.
Barok beeld uit Bentheimer zandsteen gekenmerkt door een zwierige plooienval. De licht vooroverbuigende Madonna ondersteund met beide handen het kind, dat over de linkerarm getoond wordt, oorspronkelijk aan de knielende Aloysius van Gonzaga. Het is geplaatst tegen een wolkenhemel met guirlandes en een vergulde stralenkrans met engelenhoofdjes, en rust op een eclectische sokkel. Daarvan vormt een gevleugelde engel met een tekstbanderol waarop “AVE MARIA” de console.
Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2017: Laatclassicistisch burgerhuis met barokke Onze-Lieve-Vrouw [online], https://id.erfgoed.net/teksten/203956 (geraadpleegd op ).
Hoekhuis van drie en acht traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak (leien). Eenvoudige bepleisterde en beschilderde lijstgevel met 19de eeuws uitzicht. Verbouwde begane grond; rechthoekige bovenvensters met kleine roedeverdeling en lekdrempels.
Op de hoek fraaie natuurstenen Madonna met Kind in de stralenkrans op sokkel met gesmede lichtarm. Het vroeg 18de-eeuwse beeld, toegeschreven aan Laurentius Gillis of Peter Verbruggen de Oude, is afkomstig van de paters jezuïeten. Het prijkte vroeger aan het huis op de hoek van Meir en Twaalfmaandenstraat; sinds 1872 alhier overgebracht.
Bron: DE MUNCK-MANDERYCK M., DECONINCK-STEYAERT R. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nb, Brussel - Gent.
Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita; Manderyck, Madeleine
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Steyaert R. & Manderyck M. 1979: Laatclassicistisch burgerhuis met barokke Onze-Lieve-Vrouw [online], https://id.erfgoed.net/teksten/5513 (geraadpleegd op ).