erfgoedobject

Herenhuis in eclectische stijl

bouwkundig element
ID
5649
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5649

Juridische gevolgen

Beschrijving

Herenhuis in eclectische stijl naar een ontwerp door de architect Victor Durlet uit 1881. Opdrachtgever was Raymond Geelhand-Meyers (Antwerpen, 1841-1912), die in 1868 huwde met Emilie Meyers (Antwerpen, 1848-Antwerpen, 1872), en in 1877 met haar jongere zus Fanny Meyers (Antwerpen, 1854-Rome, 1877). Deze overleed al enkele maanden later, eveneens op jonge leeftijd. Het hotel Geelhand-Mayers werd opgetrokken na de verbreding van de Oudaan, op gronden van de familie Geelhand. Raymond Geelhand-Meyers, afstammeling van de heren van Merksem, was de zoon van Emile Geelhand (Antwerpen, 1812-Kapellen, 1886) en Zoé Moretus (Antwerpen, 1816-Kapellen, 1897), die hem het kasteel Dennenburg in Kapellen nalieten. In 1890 had hij al het kasteel Kesselhof in Nijlen verworven. Tussen 1884 en 1890 liet Geelhand-Meyers door Durlet op de aanpalende percelen nog drie vandaag verdwenen burger- en winkelhuizen optrekken, en ook zijn vader engageerde de architect voor meerdere huurhuizen in de wijk Zurenborg. De enige dochter uit het eerste huwelijk van Geelhand-Meyers, Marthe Geelhand (Antwerpen, 1870-Antwerpen, 1934) en haar echtgenoot graaf Rodolphe van der Stegen de Schrieck (Antwerpen, 1864-Kapellen, 1942), die in 1901 een nieuw landhuis hadden laten optrekken het familiedomein Dennenburg, bouwden In 1913-1914 volgden op de hoek van Oudaan en Lange Gasthuisstraat een kantoor- en appartementsgebouw naar ontwerp van de architecten Vincent Cols en Jules De Roeck.

Victor Durlet was als architect actief was vanaf eind jaren 1850 tot zijn overlijden in 1900, de laatste jaren in associatie met zijn zoon Victor. De burger- en herenhuizen die Durlet tijdens de jaren 1870 tot 1890 tot stand bracht op de Leien en rond het Stadspark, in de wijken Zuid en Zurenborg, worden gekenmerkt door een conventionele toepassing van de neoclassicistische stijl, verrijkt met second-empire- en neorenaissance-elementen in meer prestigieuze ontwerpen zoals het hotel Geelhand-Meyers. Tot zijn belangrijkste openbare opdrachten in Antwerpen behoort het Bureel van Weldadigheid uit 1887-1888 in de Blindestraat.

Met een gevelbreedte van vijf traveeën, omvat de voorname rijwoning een souterrain en drie bouwlagen onder een zadeldak. De monumentale lijstgevel onderscheidt zich door een parement uit witte natuursteen, met overvloedig gebruik van blauwe hardsteen voor de pui en plint, het balkon, de vensteromlijstingen, platte banden en delen van het hoofdgestel. Nadrukkelijk horizontaal geleed door de geprofileerde puilijst, waterlijsten en kordonvormende lekdrempels, is de opstand opgebouwd uit een sokkelvormende pui, en een door gesuperposeerde pilasters geritmeerde bovenbouw, beide verrijkt met bossage. Symmetrisch van opzet, legt de compositie de klemtoon op het drie traveeën brede middenrisaliet, dat behalve door de pilasters, op de eerste verdieping wordt gemarkeerd door een balkon met balustrade en uitgelengde voluutconsoles. Verder registers van rechthoekige poort- en vensteropeningen met hanenkamsleutel, op de begane grond in vlakke omlijsting, op de bovenverdiepingen in geriemde omlijsting. Oren, gebogen frontons in het risaliet en gestrekte waterlijsten in de zijtraveeën, accentueren de eerste verdieping. Een klassiek hoofdgestel met architraaf, panelen in de fries en een houten kroonlijst op klossen en tandlijst, gekornist op voluutconsoles in het risaliet, vormt de gevelbeëindiging. Het houten schrijnwerk van de koetspoort met bovenlicht en de bovenvensters is bewaard. De vensters van de begane grond werden bij de verbouwing tot winkel in 1993, tot op straatniveau verlaagd voor vitrines.

Het interieur, ontsloten door de vestibule en georganiseerd rond de monumentale, centraal ingeplante traphal, is ondanks de aanpassing tot winkel vrij goed bewaard. Rijke aankleding ontleend aan de Franse Lodewijk-stijlen, met marmeren schoorsteenmantels, ingelegde parketten, geschilderde supraporta’s en stucplafonds. Vestibile geritmeerd door Ionische pilasters; imposante traphal met marmeren bordestrap, een galerij van Korinthische zuilen op de verdieping, een smeedijzeren leuning en borstwering.

  • Stadsarchief Antwerpen, bouwdossiers 572#1076 en 86#931455 (hotel Geelhand-Meyers), 1884#413, 1884#1376 en 1890#590 (verdwenen burger- en winkelhuizen Oudaan).

Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Herenhuis in eclectische stijl [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5649 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Stad Antwerpen

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.