Voormalige werkhuizen en stelplaats van de buurtspoorwegen, later conciërgewoning en stelplaats van De Lijn. Deels gekasseid terrein met sierbetonplaten afsluiting aan de straat met letters B en V (belge vicinal). Gelegen aan de provinciale weg tussen Kalken-Wetteren na aanleg van de tramlijn Gent-Zele-Hamme-Wetteren die in gebruik genomen werd op 17 april 1891. De concessie voor onderhoud en exploitatie werd verpacht aan de heer J. Heintz, ingenieur van Dendermonde. De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen richtte op gronden aangekocht door de Belgische staat een buurtstationsgebouw en werkhuizen op, opgetekend in het kadaster in 1892. In 1893 al werd de concessie overgedragen aan de "S.A. des Vicinaux des Flandres" en in 1903 aan "S. A. de transports urbains et vicinaux". De lijn werd afgeschaft op 18 april 1953.
Aan de straat ingeplant witgeschilderd verankerd bakstenen stationsgebouw op bruingeschilderde plint, afgedekt met verspringende, lage pannen zadeldaken. Hoofdvolume van vier traveeën en twee bouwlagen, links en rechts geflankeerd door lagere aanbouwen van respectievelijk vier en twee traveeën. Straatgevel gemarkeerd door getoogde vensters, in het hoofdvolume met verspringend venster in de derde travee; bewaard schrijnwerk. Zijvleugels met brede getoogde vensters. Zijpuntgevels met topoculus en poort onder I-latei met rozetjes in de linker zijgevel. Gelijkaardige achtergevel met deur in de tweede travee.
Stelplaats en depot van de buurtspoorwegen volgens gegevens van het kadasterarchief gebouwd in 1891-92, uitgebreid in 1903 en 1940. Laatst in gebruik als stelplaats van afgedankte trams.
Imposant gebouw met drie parallel aan de straat ingeplante loodsen onder afzonderlijke overstekende pannen zadeldaken, van oorspronkelijk zeven, nadien veertien traveeën lang. Opgetrokken uit baksteen en geritmeerd door pilasters en brede steekboogvensters met ijzeren roedeverdeling op hardstenen dorpels. Brede zijpuntgevels afgewerkt met bakstenen lijsten en gelobde houten windveren aan de overstekende daklijsten op geprofileerde houten consoles; omlijste topoculi met radmotief. Linker zijgevels met drie en twee poorten onder ijzeren I-latei. Rechter zijgevels met drie en twee vierkante vensters onder ijzeren I-latei, op hardstenen dorpels en voorzien van kleine ijzeren roedeverdeling. Oculi, deels gedicht, in de top. Interieur met houten spanten verstevigd met ijzeren trekkers.
Gesloopt tijdens onderzoek.
- BOGAERT E. - VAN DE SOMPEL A., Kalken van de Franse Revolutie tot de gemeentefusie met Laarne, Kalken, 1997, p. 129, 137, 144.
- CLERICK D., De tram in Laarne en Kalken, voor 1914, in Castellum, VI, 1, maart 1989, p. 27-40.
- NEYENS J., De buurtspoorwegen in de provincie Oost-Vlaanderen, 1885-1968, Lier, 1978, p. 28-29, 106.