Winkelhuis in art-nouveaustijl op de hoek van Schermersstraat en Louizastraat, gebouwd in opdracht van Emile Van Migem-Segers, naar een ontwerp door de architect Emile Thielens uit 1905. Het nieuwbouwproject hield verder de uitbreiding in van het aanpalende hotel Van Honsem-Lunden in de Louizastraat, waarvan een bijgebouw en de koetspoort zijde Schermersstraat werden gesloopt.
Het winkelhuis Van Migem-Segers behoort tot het latere werk van Emile Thielens, die actief was tot zijn overlijden in 1911. Thielens vestigde pas omstreeks 1890 een zelfstandige praktijk, na jarenlang in dienst te hebben gewerkt van de architecten Louis en François Baeckelmans, en vervolgens van Jules Bilmeyer en Joseph Van Riel. Vooral gekend voor zijn veelal pittoreske gebouwen van de Antwerpse Zoo, zette Thielens omstreeks 1900 voorzichtige stappen richting art nouveau, om kort voor zijn overlijden terug te keren tot een klassieke beaux-artsstijl. Veruit zijn belangrijke realisatie uit deze periode is de monumentale Banque de Reports, de Fonds Publics et de Dépôts aan de Meir.
Het afgeschuinde hoekhuis met een gevelbreedte van in totaal zeven traveeën omvat drie bouwlagen, oorspronkelijk onder een afgesnuit zadeldak. De lijstgevel heeft een verzorgd parement uit geel baksteenmetselwerk in kruisverband, geaccentueerd door rode en witte baksteen voor de ontlastingsbogen en mozaïeken in de boogvelden. Van blauwe hardsteen is gebruik gemaakt voor de plint, speklagen, lekdrempels, hoekblokken, kraag- en sluitstenen. De opstand beantwoordt aan een regelmatig ordonnantieschema, opgebouwd uit registers van rechthoekige winkelramen op de begane grond en rechthoekige vensters met gebogen lekdrempels voorzien van een spuwer op de bovenverdiepingen. Verder legt de compositie de klemtoon op de hoektravee met het winkelportaal, die op de eerste verdieping wordt gemarkeerd door een balkon met consoles en smeedijzeren borstwering; de laatste travee met het privé-portaal is als risaliet uitgewerkt. Winkeldeur en -ramen worden evenals de vensters van de eerste verdieping overspannen door een ijzeren I-balk met rozetten, waarboven een ontlastingsboog en een baksteenmozaïek in keper- of dambordpatroon op het boogveld. Getoogde spaarvelden met een baksteenmozaïek in het boogveld, sluit- en kraagstenen ritmeren de tweede verdieping. Twee glasmozaïekpanelen met een floraal motief, leggen veelkleurige accenten op de hoektravee en het risaliet uiterst rechts. Een houten kroonlijst op klossen en consoles vormt de gevelbeëindiging. Bewaard houten deur- en vensterschrijnwerk, smeedijzeren keldertralies en gietijzeren voetschraper.
Auteurs: Braeken, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Braeken J. 2018: Winkelhuis in art-nouveaustijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/281719 (geraadpleegd op ).
Hoekhuis met de Louizastraat van respectievelijk twee, een afgeschuinde hoek en vier traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak (roofing); te dateren in het eerste kwart van de 20ste eeuw. Lijstgevel van gekleurde baksteen en arduin. Hoektravee met rechthoekige deur, balkonnetje achter ijzeren leuning en mozaïek met bloemmotief, herhaald boven deur aan Schermersstraatzijde. Rechthoekige vensters . breder in pui . onder ijzeren I-balk met rozetvormige bevestigingsbouten en ontlastingsboog; laatstgenoemde op de derde bouwlaag uitgewerkt als een licht getoogde nis met plastische decoratie. Bovenverdieping met gebogen lekdrempels. Gevelafwerking met houten kroonlijst op klossen en consoles.
Bron: DE MUNCK-MANDERYCK M., DECONINCK-STEYAERT R. & PLOMTEUX G. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nb, Brussel - Gent.
Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita; Manderyck, Madeleine
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Plomteux G. & Steyaert R. & Manderyck M. 1979: Winkelhuis in art-nouveaustijl [online], https://id.erfgoed.net/teksten/5833 (geraadpleegd op ).