Teksten van Burgerhuis Geerts

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6410

Huis Geerts, herinventarisatie ()

De woning Geerts werd in 1897 gebouwd als eigen woning van "négociant" Henri Geerts. Voor het ontwerp van deze woning sprak hij architect Alexis Van Mechelen aan, die als bouwstijl koos voor art nouveau.

Alexis Van Mechelen (1864-1919) was stadsbouwmeester van Antwerpen vanaf 1902. Vóór die tijd bouwde hij een aantal neorenaissancegebouwen. Uit deze periode kennen we eveneens enkele gebouwen waarin art-nouveau-elementen verwerkt zijn. De woning Geerts op de Amerikalei nr. 193, gebouwd in 1897, wordt gezien als zijn meest volwaardige werk op dit gebied. Het wordt in de literatuur aangehaald als het eerste art nouveau woonhuis in Antwerpen. Van Mechelen introduceerde hier de vormentaal van Hankar die later door Thielens, Vermeulen en Van Averbeke verder zou worden uitgewerkt.

De woning Geerts is een burgerhuis van drie bouwlagen onder een zadeldak. De perceelsbreedte zou bij een klassiek opgebouwde gevel leiden tot drie traveeën; hier is de opbouw van de gevel onregelmatig, met beneden twee traveeën, op de verdieping een gevelbrede erker en op de derde bouwlaag drie venstertraveeën. De gevel van de woning is volledig opgetrokken uit witte natuursteen en blauwe hardsteen. De centrale erker, die de blikvanger is van de woning, is versierd met faiencepanelen en geïnspireerd op een ontwerp van Hankar.

Onderaan de gevel een lage hardstenen plint, doorlopend als omlijsting van het segmentbogige keldervenster met traliewerk. In de linkertravee van de gelijkvloerse verdieping zit de prachtig uitgewerkte deur. De rechthoekige houten deur is geflankeerd door smalle zijlichten met traliewerk; het geheel is onder een natuurstenen luifel gevat. Daarboven een groot rondbogig bovenlicht met radvormig glas in lood. Links van de deur, een smeedijzeren voetenschraper. In de rechtertravee, een groot rondboogvenster met smeedijzeren borstwering. Tweede bouwlaag bepaald door de opvallende driezijdige erker. Deze rust op hardstenen consoles versierd met gesculpteerde maskers door beeldhouwer E. Deckers. In de erker zitten rechthoekige vensters; kleurrijke faiencepanelen met bloemmotieven sieren de boven- en onderrand. De erker heeft een afgeschuinde bedaking met centraal een balkon met sierlijk smeedijzeren hek. Op de derde bouwlaag, drie rechthoekige vensteropeningen met hardstenen boven- en onderdorpel. De blinde boogvelden zijn ingevuld met faiencetegels met bloemmotieven. In het interieur is de art-nouveauvormgeving doorgetrokken: het gelijkvloers vertoont een reeks ruimten in eclectische stijl, waarbij de achterste kamer (veranda) volledig in art nouveau, met op elkaar afgestemde lambrisering en meubilair.

  • Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers, 1897 # 1013.
  • Agentschap Ruimte en Erfgoed Antwerpen, Beschermingsdossier DAOO2375 (2003).
  • VANHOVE B. 1978: De Art Nouveau-architectuur in het Antwerpse: een doorsnede, onuitgegeven licentiaatsverhandeling Rijksuniversiteit Gent, 11.
  • VELDEMAN M. 1986: Art Nouveau-architectuur in groot-Antwerpen, Gazet van Antwerpen, 1 augustus 1986, 24.

Auteurs:  Hooft, Elise
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Burgerhuis Geerts [online], https://id.erfgoed.net/teksten/129371 (geraadpleegd op ).


Huis Geerts ()

Nummer 193. Burgerhuis "Geerts" naar ontwerp van A. Van Mechelen van 1897. Enkelhuis van ongelijk aantal traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak. Intact bewaarde lijstgevel met parement van witte en blauwe natuursteen. Breed getoogd kelderraam met smeedijzeren hek; hierboven dito rondboogvenster met smalle ijzeren leuning.

Opvallende driezijdige bel-etage-erker steunend op stenen consoles met gesculpteerde maskers door beeldhouwer E. Deckers; rechthoekige vensters, onder- en bovenaan met kleurige faiencepanelen met floraal motief en afgeschuinde bedaking onderbroken voor smal balkon met typerend hek. Op de derde bouwlaag, blinde boogvelden met gelijkaardige kleurige versiering. Rechthoekige houten deur met prachtig snijwerk, flankerende colonetten en lange smalle venstertjes, het geheel onder een brede luifel van natuursteen; monumentaal rondboogvormig bovenlicht met glas in lood. Veranda met bewaard art-nouveau-interieur.

  • Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers D2, 1897, Modern Archief 20.324, dossier 1013.
  • VANHOVE B., De Art Nouveau-architectuur in het Antwerpse: een doorsnede onuitgegeven licentiaatsverhandeling Rijksuniversiteit Gent, 1978, p. 11.
  • VELDEMAN M., Art Nouveau-architectuur in groot-Antwerpen in Gazet van Antwerpen, 1 augustus 1986, p. 24.

Bron: PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. 1989: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nc, Brussel - Turnhout.
Auteurs:  Plomteux, Greet; Steyaert, Rita
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Burgerhuis Geerts [online], https://id.erfgoed.net/teksten/6410 (geraadpleegd op ).