Net zoals in de rest van Zurenborg, overheersen in de Grotehondstraat de witte neoclassicistische lijstgevels. De afwisseling met eclectische, neorenaissance- en art-nouveaugevels zorgde voor het aparte karakter van de wijk.
De eclectische woning op nummer 71 valt op door de ruwe natuurstenen gevel. Dit parement doet sterk denken aan een reeks woningen die architect Ernest Stordiau in Zurenborg tekende. Het bouwdossier van deze woning echter, opgemaakt in 1896, vermeldt geen architect en wijkt zodanig van de dossiers van Stordiau af dat het uitgesloten is dat het om een ontwerp van zijn hand gaat. Eigenaar Louis Seulen, op dat moment wonende in de Grotehondstraat, is misschien zelf de ontwerper. Mogelijk gaat het hier om architect Louis Seulen, ingenieur-architect bij de spoorwegen en broer van Franz Seulen.
Het burgerhuis met achterliggende bijgebouwen werd op een smal perceel gebouwd. De woning telt twee traveeën en drie bouwlagen, onder een zadeldak. De lijstgevel kreeg een opvallend parement, op het plan aangeduid als "grès rosé ou lila". De houten kroonlijst kreeg een aparte afwerking met rozetten tussen de klossen en een tandfries. Onder de houten kroonlijst loopt een tegelfries met art-nouveaubloemmotieven en een natuurstenen meanderfries.
Opvallend gebruik van blauwe hardsteen als parement voor de als sokkel uitgewerkte gedrukte benedenverdieping. Hetzelfde materiaal voor de kordonlijst, voor de borstweringen van de bovenvensters en voor de erker op zware consoles.
De erker is versierd met gestileerde florale motieven, festoenen en leeuwenkoppen. Daarboven een ijzeren balkonleuning tussen arduinen postamenten en met een balkonvenster in geriemde omlijsting onder gestrekte waterlijst. Het houten schrijnwerk in de rechthoekige muuropeningen is bewaard.
- Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers, 1896 # 1116.
- VANHOVE B. 1978: De Art Nouveau-architectuur in het Antwerpse: een doorsnede, Onuitgegeven licentiaatsverhandeling Rijksuniversiteit Gent, 15.