Spoorwegberm, opgericht in het begin van de 20ste eeuw en gemoderniseerd in 1992-1993, zie ook Stationplein; aan stadszijde vertoont de berm een slechts gedeeltelijk zichtbaar bakstenen parement, gemarkeerd door typische, ellipsvormige ontlastingsbogen onder druiplijstjes.
Door de moderniseringswerken ging een gedeelte van het oorspronkelijke karakter verloren; tijdens deze werken werden de voorheen doorgetrokken druiplijsten immers verbroken door het bijkomend aangebrachte parement; de aflijnende boogfries werd aan het oog onttrokken door een nieuwe balustrade. De veldzijde heeft een vrij gesloten karakter.
Bron: KENNES H. met medewerking van STEYAERT R. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Vlaams-Brabant, Gemeente Vilvoorde, Deelgemeenten Vilvoorde en Peutie, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen VLB1, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Kennes, Hilde
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Kennes H. 2005: Spoorwegberm [online], https://id.erfgoed.net/teksten/70359 (geraadpleegd op ).
Het spoorwegviaduct en de berm lopen parallel met de Benoit Hanssenslaan; aan de stadkant geritmeerd door een aantal elliptische bogen onderlijnd en onderling verbonden met druiplijsten en bovenaan afgewerkt met blindboogjes in overstek; gesloten karakter aan de achterzijde, slechts geritmeerd door steunberen.
Bron: DE MAEGD C. & VAN AERSCHOT S. 1975: Inventaris van het cultuurbezit in Belgiƫ, Architectuur, Vlaams-Brabant, Halle-Vilvoorde, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 2n, Gent.
Auteurs: Van Aerschot, Suzanne
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze tekst citeren als: Van Aerschot S. 1975: Spoorwegberm [online], https://id.erfgoed.net/teksten/40820 (geraadpleegd op ).