erfgoedobject

Schoolgebouw

bouwkundig element
ID
70602
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/70602

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Schoolgebouw
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Schoolgebouw
    Deze vaststelling was geldig van tot

Beschrijving

Haaks op de straat ingeplant schoolgebouw met art-decoreminiscenties, uit het tweede kwart van de twintigste eeuw, op het kadaster ingetekend in 1932.

Rechthoekige baksteenbouw van twintig traveeën en twee bouwlagen onder mansardedak van kunstleien. Lijstgevel met twee tot topgevel verhoogde ingangstraveeën voorzien van een gevelhoog drielicht ter verlichting van de trappenhuizen.

Gelijkaardige, doch meer uitgewerkte speelplaatsgevel, in de topgevels voorzien van een rondboogpoort in zware natuurstenen omlijsting met art decomotieven en hogerop een gevelhoog drielicht ter verlichting van het trappenhuis. Traveeën voorts geritmeerd door gevelhoge rechthoekige spaarvelden met eenvoudige rechthoekige vensters en borstweringen met art decomotieven; vernieuwd schrijnwerk.

De uiterst linkse travee draagt het wapenschild van de stad Vilvoorde boven de rondboogdeur in een zware natuurstenen omlijsting. De zuidelijke zijgevel heeft een centraal geplaatst half-reliëf met de voorstelling van een studerend kind, gesigneerd A. De Raed 1927.

  • Kadaster Vlaams-Brabant, mutatieschetsen Vilvoorde 1932/27.

Bron: KENNES H. met medewerking van STEYAERT R. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Vlaams-Brabant, Gemeente Vilvoorde, Deelgemeenten Vilvoorde en Peutie, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen VLB1, onuitgegeven werkdocumenten.
Auteurs: Kennes, Hilde
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Schoolgebouw [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/70602 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.