Hoekensemble ()

Op elk van de zes hoekpercelen rond de Door Verstraeteplaats bevond zich eind 19de eeuw een fraai hoekpand met verzorgde gevel, gebouwd in ensemble met de aansluitende rijhuizen in de zijstraten. Zo ook op de hoek met de Lange Altaar- en de Kreeftstraat, waarvoor aannemer Jos Lemmens in 1890 een ensemble van drie huizen tekende voor rekening van Bathilde Le Grelle-de Wael (1829-1908), weduwe van Edmond Le Grelle (1805-1876). De familie Le Grelle-de Wael had nauwe connecties met de Naamlooze Maatschappij voor het bouwen van Burgershuizen, de bouwmaatschappij die achter de ontwikkeling van Zurenborg zat.

Lemmens tekende een symmetrisch ensemble met centraal een ondiep neoclassicistisch hoekhuis op het plein, geflankeerd door twee identieke, gespiegelde rijhuizen in neo-Vlaamserenaissance-stijl.

Het hoekhuis telt vijf traveeën en twee bouwlagen onder leien mansardedak, doorbroken met drie dakvensters met driehoekige frontons. In de tweede travee was een etalagevenster voorzien, wat wijst op de winkelfunctie van het pand. Witgeschilderd, bepleisterd parement op blauwe hardstenen plint, houten kroonlijst op klossen en modillons. In de voorgevel zitten rechthoekige muuropeningen, beneden in vlak parement, boven met geprofileerde omlijstingen in een parement met imitatievoegen. De smalle zijgevels zijn blind en voorzien van fraai pleisterwerk met noppen, panelen en geblokte pilasters. Schrijnwerk grotendeels vervangen.

De twee aansluitende rijhuizen in Lange Altaar- en Kreeftstraat waren oorspronkelijk identiek; het huis in de Kreeftstraat verloor bij een verhoging zijn trapgevel. Het zijn rijhuizen van twee à drie traveeën en twee (drie) bouwlagen onder zadeldak (nok haaks op straat), opgetrokken in neo-Vlaamserenaissance-stijl. Rode bakstenen gevels, origineel alle twee trapgevels met overhoeks topstuk (ook bij nummer 2 verdwenen in 1986) en voluutornament; per trede een hardstenen sokkel, doorlopende banden en aflijnende hoekblokken. Getoogde vensters met diamantkopsleutel, op de verdieping gekoppeld met geblokte pilasters als stijlen, paneel onder lekdrempel. In top gekoppelde rondboogvensters in bandomlijsting. Getoogde deur met diamantkopsleutel.

  • Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers, 1890 # 7.

Auteurs:  Plomteux, Greet; Steyaert, Rita; Hooft, Elise
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Hoekensemble [online], https://id.erfgoed.net/teksten/175084 (geraadpleegd op ).


Hoekpand (Lange Altaarstraat 2) ()

Enkelhuis van twee à drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (nok haaks op straat), neorenaissancestijl uit de laatste kwart van de 19de eeuw. Bakstenen trapgevel met overhoeks topstuk (verdwenen in 1986) en voluutornament per trede arduinen sokkel, doorlopende banden en aflijnende hoekblokken. Getoogde vensters met diamantkopsleutel, op bovenverdieping gekoppeld met geblokte pilasters als stijlen, paneel onder lekdrempel. In top gekoppelde rondboogvensters in bandomlijsting. Getoogde deur met diamantkopsleutel.


Bron: PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. 1989: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nc, Brussel - Turnhout.
Auteurs:  Plomteux, Greet; Steyaert, Rita
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze tekst citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Hoekensemble [online], https://id.erfgoed.net/teksten/7108 (geraadpleegd op ).