Station bestaande uit hoofdgebouw, sanitair huisje, goederenloods en betonnen afsluiting.
Zogenaamd staatsstationsgebouw van het type 3 van 1912 (standaardstation uit de periode 1900-1914 op basis van het type uit 1885-1900), opgebouwd op de plaats van een ouder station door een privé-maatschappij langs een spoorlijn die in 1853 door de "Société Anonyme des Chemins de Fer de la Flandre Occidentale" werd aangelegd. Het station vormde de aanzet voor de uitbreiding van de dorpskom van Wevelgem en had voorheen een grote regionale economische betekenis door het vervoer van kolen en vlas.
Hoofdgebouw bestaande uit een hoger gedeelte van twee bouwlagen en drie traveeën en twee lagere vleugels van respectievelijk acht traveeën aan de linkerzijde en één travee aan de rechterzijde. Gevels van rode baksteen verfraaid door het gebruik van sierankers, gele baksteen voor de horizontale lijsten en bogen, gebruik van blauwe hardsteen voor plint, lijsten, sluitstenen en hoekblokken van raam- en deuropeningen. Pannen zadeldaken, omlopende houten geprofileerde dakranden met sierdruiplijstjes. Rechterzijgevel met het opschrift WEVELGHEM (witte tegels met rode letters). Rondbogige en getoogde muuropeningen, oeil-de-boeuf in de geveltop van de zijgevel. Sanitair huisje en lampenplaats van 1924, in dezelfde stijl opgetrokken.
Goederenloods eveneens van 1924, vijf traveeën, gevormd door lisenen en één bouwlaag onder zadeldak met platte aarden pannen. Getoogde poorten en vensters met natuurstenen onderdorpels. Naast de loods, laag gebouw met sterk overkragend, afgewolfd dak.
- Architectuur in eigen buurt. Gevels en gebouwen in Wevelgem, een kennismaking, Kortrijk, 2002, p. 16 en 108-110.
- DE BOT H., Stationsarchitectuur in België, deel I: 1835-1914, Turnhout, 2002, p. 75, 76, 82, 118 en 122.
- LINTERS A., Spoorwegen in België, VVIA VZW, Gent, 1985.
- NEVE R., De "ijzeren weg" in Wevelgem, in Wibilinga, jg. 7, nr. 2, 1994, p. 4-23.